Sopraco uit Geel, een belangrijke internationale vleesleverancier, heeft de Gouden Tavola 2016 in de categorie retail gewonnen met zijn kalfsspek. De onderscheiding bekroont de beste innovaties in voeding en wordt uitgereikt ter gelegenheid van de gelijknamige beurs die volgende maand plaatsvindt in Kortrijk Xpo.
Sopraco lanceerde zijn gerookt en gezouten kalfsspek eind vorig jaar onder de merknaam Paul’s Meat, naar de stichter van het bedrijf Paul Oeyen. Het bedrijf kaderde de lancering in een bewuster voedingspatroon van de consument. Het kalfsspek heeft een lager zoutgehalte, is lichter verteerbaar, magerder maar met de traditionele smaak van spek. Het vlees komt van kalveren die allemaal in eigen beheer worden gemest in de Kempen, de diervoeders komen uit de eigen fabriek en het slachten en de verdere vleeswerking gebeurt in eigen beheer.
Erkenning van vakjury
“De award is een enorme opsteker”, zegt Mano Zaal van Sopraco. “Zeker omdat de erkenning komt van een vakjury. We hopen dat de onderscheiding een boost gaat geven aan het product. We zijn in gesprek met de retail in België. Enkele slagers bieden het kalfsspek al aan. Ook in Nederland hebben we intussen een groothandel die het in zijn assortiment heeft. Het kalfsspek bestaat momenteel in 4 referenties en we werken nu nog aan een voorgebakken versie voor de foodservice en catering.”
Sopraco lanceert op Tavola nog een tweede product onder het label Paul’s Meat, namelijk een premium kalfsburger. “We hebben die uitgetest in België, Nederland en Spanje en de reacties zijn positief. Hij is trouwens bijzonder lekker in combinatie met het kalfsspek”, besluit Mano Zaal. Op Tavola, dat 2-jaarlijks plaatsvindt, worden dit jaar 17.000 professionelen uit meer dan 30 landen verwacht.