De Groep Sopraco uit Geel, een belangrijke Europese vleesleverancier, heeft op de internationale voedingsbeurs Anuga in Keulen haar kalfsspek aan het internationale publiek voorgesteld. Met het spek wil ze een alternatief bieden voor het populaire varkens ontbijtspek. Het bedrijf creëerde voor het product een nieuwe merknaam, Paul’s Meat, naar de stichter van het bedrijf Paul Oeyen.
Via de vennootschappen Vilatca en Lornoy zit de Groep Sopraco stevig verankerd in de Belgische kalversector. Op de site aan het slachthuis van Geel beschikt de onderneming ook over een afdeling waar geportioneerde vleesproducten worden vervaardigd voor de retail en grootdistributie. Onder de eigen merknaam Paul’s Meat lanceert Sopraco nu een eerste product, het kalfsspek.
Positieve reacties
“Ontbijtspek wordt steeds populairder”, vertelt Bert De Bal van Sopraco. “We hebben nu een tegenhanger ontwikkeld voor varkensspek, een licht gezouten en gerookt spek van 100 % kalfsvlees. Kalfsvlees is magerder dan varkensvlees, het heeft betere vetten en is lichter verteerbaar. Een belangrijke doelgroep is ook de moslimgemeenschap, die sowieso al een belangrijke consument is van kalfsvlees.”
Na de voorstelling op de B2B-beurs in Keulen zijn intussen de eerste beenhouwers en grossisten beleverd. “De reacties zijn zeer positief. Veel mensen zeggen: aha, ik wist niet dat het bestond. Helemaal nieuw is kalfsspek niet, maar je moet er goed naar zoeken. In de Belgische retail is het voorlopig niet verkrijgbaar. “We voeren gesprekken met een aantal warenhuizen maar de beslissingsprocessen duren traditioneel wat langer.” Wat de retail betreft, heeft Sopraco vooral de Benelux-markt in het vizier. Via de grootdistributie ziet het mogelijkheden in heel Europa en daarbuiten.
Na het kalfsspek volgt binnenkort een tweede product onder de merknaam Paul’s Meat, namelijk een premium kalfshamburger.