Solvari is sinds 2009 uitgegroeid tot het grootste digitale matchmaking platform van de Benelux. Het platform is gespecialiseerd in het vinden van de beste match tussen professionals en particulieren die een klus- of bouwproject willen uitbesteden. Hierbij ligt de focus op woningverduurzaming.
Vandaag de dag maakt Solvari ruim 3.600 matches per dag in Nederland & België. Hiermee helpt de matchmaker jaarlijks circa 5.000 bedrijven aan nieuwe klanten en 400.000 consumenten per jaar met het realiseren van hun (ver)bouwproject.
Offrea betrad de Vlaamse bouwmarkt reeds in 2008 met dezelfde intentie als Solvari: zowel grote als kleine bouwbedrijven ontzorgen in de zoektocht naar nieuwe en interessante klanten. Het bedrijf uit de Antwerpse Kempen brengt bouwers en verbouwers via het platform in contact met betrouwbare en beschikbare vakmensen uit de regio voor het uitvoeren van een klus. Dagelijks bezoeken duizenden particulieren de website van Offrea.
Het bedrijvennetwerk van Offrea bestaat uit ruim 2200 actieve bouwbedrijven die hun planning dagdagelijks vullen met deze particuliere opdrachten. Door het afsluiten van een abonnement bij Offrea krijgen bouwbedrijven toegang tot het ruime aanbod van klussen en kunnen ze vervolgens voor de voor hen interessante klussen offertes uitbrengen.
Binnen het aanbod kan men opdrachten filteren op selectiecriteria zoals sector, materiaalkeuze, opdrachtgrootte, uitvoeringsdatum en locatie. De aangesloten klusbedrijven zijn actief in meer dan 130 bouwsectoren, variërend van het plaatsen van een zwembad of tuinomheiningen tot aan gevel- en dakwerken.
“Vroeger lag de focus van Solvari altijd op grotere bedrijven met een eigen marketing- en salesafdeling, maar dankzij deze overname voegen we nu 2200 actieve en bekwame (zelfstandige) vakmensen aan ons netwerk toe. Daarnaast krijgen we met deze overname toegang tot 130 nieuwe sectoren, waardoor wij vakmensen en particulieren perfect met elkaar kunnen matchen,” aldus CEO Dennis van den Bos van Solvari.
”Voorheen waren we vooral goed in klussen rondom het verduurzamen van woningen, maar straks kan de Vlaming bij ons ook terecht voor typisch vakwerk, bijvoorbeeld het plaatsen van een zwembad, tuinomheiningen en gevel- en dakwerken. Een marktbepalend platform dus met een gegarandeerde match voor iedereen.”
Sinds 2018 heeft het Amsterdamse Vortex Capital Partners een meerderheidsbelang in Solvari, waarmee de financiële slagkracht voor de buy-and-buildstrategie aanwezig is. Solvari oriënteert zich de komende maanden op de markt voor nieuwe overnames. Van den Bos: “In een van oudsher ontransparante markt blijkt het lastig om de juiste vakmensen met beschikbaarheid voor een specifieke klus te vinden. Solvari biedt ondersteuning gedurende elke fase van het bouwtraject, ook nadat wij een match tussen particulier en de juiste professional tot stand hebben gebracht. Met ons bereik en ons netwerk hebben we een marktbepalende positie ingenomen.”
Eerder nam Solvari al de Power Leaf Group en klusnetwerk Buldit over. Buldit is een online klusnetwerk van 300 websites waar consumenten terecht kunnen met al hun vragen over klussen in en rond het huis. De Power Leaf Group is met name bekend van het platform www.zonnepanelen.net. De verzamelomzet van Solvari bedraagt na de overname circa 15 miljoen euro. Er zijn in totaal 80 mensen werkzaam bij Solvari.