“Het is niet altijd mogelijk om elektrische motoren op een circuit op te laden”, zegt Stefan Peetermans van SolarPro, het bedrijf achter de trailer. “Tegenwoordig kan je een halfuur tot een uur rijden, maar langer kan niet. Samen met het bedrijf ChargePro hebben we nagedacht over een oplossing die batterijen kan opladen op afgelegen plaatsen. De trailer is voorzien van een zonnepaneel dat doordeweeks de batterijen kan opladen. Als de trailer volledig vol is, kunnen we tot 9 kwh opwekken, waardoor we in staat zijn om trainingen te doen zonder dat er externe energie nodig is.”
“De gemiddelde laadtijd bedraagt een tweetal uur. Als je zo’n 60 a 70 procent van de batterijcapaciteit verbruikt, is de motor in een uur tijd opgeladen. In de motorcross heb je ’s ochtends nog vaak training, terwijl de wedstrijd zelf pas in de late namiddag plaatsvindt. Er is dus voldoende tijd om de batterij op te laden”, meent Peetermans.
Ondanks de inspanningen van de constructeurs, kampen elektrische motoren vandaag de dag nog met veel vooroordelen. “Vooral de reikwijdte is een veelgebruikt argument”, aldus Peetermans. “In de Grand-Prix zorgt dit nog wel voor de nodige uitdaging, maar bij amateurwedstrijden kom je meestal wel toe met je batterijlading. Voor langere wedstrijden kan de Free Energy Trailer een oplossing bieden.”