De uit Westerlo afkomstige Sofie Smolders opent een Belgunique-flagshipstore in de Leopoldstraat in Antwerpen. Vorig jaar ging ze van start met het gelijknamige online platform waarop ze uitsluitend Belgische producten verkoopt. Nu is er dus ook een bakstenen winkel.
Belgunique geeft lokaal talent een vitrine en maakt het consumenten makkelijk om design- en lifestyleproducten van Belgische makelij te kopen. Initiatiefneemster Sofie Smolders zet daarbij duurzaamheid en ethisch ondernemen centraal.
Grote ambities
“Onze eerste flagshipstore is niet zomaar een winkel”, legt ze uit. “Het is een verkoopkanaal voor lokale makers. Die hebben vaak niet de tijd, de middelen of de knowhow om zich via e-commerce in de kijker te werken. Wij willen hen daarbij helpen. Een plek met alleen maar ‘homemade’ producten is uitzonderlijk in Antwerpen. We willen dé referentie zijn voor lokaal kopen.”
Belgunique ging in maart 2017 van start als website en telt intussen 135 leveranciers. Zo’n 10% van de verkoop is voor rekening van klanten in Duitsland, Frankrijk en Engeland. Tegen eind dit jaar wil Belgunique groeien tot 35.000 online bezoekers en 200 talenten.
Op 27 september organiseert de flagshipstore een opendeurdag voor het grote publiek. In november lanceert het bedrijf ook een reclamecampagne, die de Belgen moet aansporen lokaal te kopen. En volgend jaar wil Belgunique nog meer winkels openen in andere Vlaamse steden.
“Het openen van een flagshipstore past binnen onze omnichannel strategie. De combinatie van webplatform en offline retailpunt is momenteel de way to go. De resultaten van ons ‘testpunt’ vorig jaar waren heel positief. We verkochten evenveel offline als online. De keuze was dus snel gemaakt. Het is een pure win-win”, aldus nog Sofie Smolders.