De twee Turnhoutse snoepproducenten zijn vlak bij elkaar gevestigd. Recent toonden ze nog hun producten aan een groter publiek tijdens de expo Made in Turnhout in de Warande. Astra Sweets is sinds 1987 actief in de snoepsector. Dertig jaar geleden namen ze Belgica TOP over, de voorloper van de huidige Ufo-fabriek. Astra Sweets is een van de weinige fabrikanten van de zure hosties ter wereld. Later volgden nog overnames van onder meer de spekkenfabriek in het Nederlandse Harlingen en van het eveneens Nederlandse van Wandelen, producent van hard boiled candy of Rocket Balls.
Confiserie Roodthooft werd in 1925 in Antwerpen opgericht. Hun bekendste product zijn zonder twijfel de Mokatine karamellen voor bij de koffie. Die worden in de volksmond Arabierkes genoemd naar het figuur op de verpakking. In 2016 verhuisde de firma naar de voormalige Heinz-fabriek in Turnhout.
Concurrentie stapje voor
Oorspronkelijk gingen Astra en Roodthooft het gesprek aan om met elkaar samen te werken. “Maar een overname biedt ons de kans om onze producten verder te commercialiseren en een grotere markt te verkennen”, zegt CEO Patrick Stoops van Confiserie Roodthooft. “Bovendien merk ik dat Astra veel belang hecht aan waarden die voor ons ook heel belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld kwaliteit.”
“Innovatie is een van de belangrijkste drijfveren in de snoepsector”, vult CEO Filip Vanherpe van Astra Sweets aan. “Door de handen in elkaar te slaan, kunnen we onze krachten bundelen en de concurrentie een stapje voor blijven. Ik bewonder de mooie en unieke producten van Confiserie Roodthooft. De kennis die Patrick door de jaren heen vergaard heeft, biedt ons vele nieuwe inzichten.”
De overname zou weinig invloed hebben voor het personeel van Confiserie Roodthooft. CEO Patrick Stoops kan zich wel meer focussen op onderzoek en ontwikkeling. “Ik moet nog wennen aan het idee dat bij Astra verschillende functies een eigen verantwoordelijkheid hebben. Ik ben het ondertussen gewoon om mezelf in duizend stukken te verdelen. Ik ben heel blij met deze Belgische verankering en hoop dat we samen een volgend iconisch product op de markt kunnen brengen.”