“We hebben al onze bieren in juni in een nieuw jasje gestoken, dus het Bierpassieweekend dat op de planning staat, komt als geroepen”, vertelt een enthousiaste Ruben Vandenberghe van de Scheldebrouwerij uit Meer (Hoogstraten).
28 brouwerijen
Het Bierpassieweekend gaat nu vrijdag op de Groenplaats in Antwerpen van start en loopt tot en met zondag. 28 brouwerijen met meer dan tweehonderd verschillende bieren nemen deel. 91 daarvan worden van het vat getapt. De Scheldebrouwerij is voor het eerst te vinden op het bierfestival.
Bierfestivals
“We passen er perfect, want Antwerpen is de stad aan de Schelde en wat is onze naam alweer?”, lacht Ruben. “We zijn heel vereerd dat we tussen de andere brouwerijen mogen staan. Na twee lastige coronajaren doet het ons deugd dat er eindelijk weer bierfestivals zijn. We kunnen dan weer rechtstreeks ons bier aan de man brengen, in gesprek gaan met klanten, feedback krijgen,..Daar doen we het voor. Elk jaar doen we zo’n twaalftal bierfestivals in België en Nederland. De leukste pikken we eruit.”
Derde beste tripel
De Scheldebrouwerij neemt enkele van haar bekende bieren mee, ook op vat, onder andere de Zeezuiper, tevens hun best verkochte bier. “Onlangs nog kreeg de Zeezuiper de prijs van derde beste tripel ter wereld op de World Beer Cup”, zegt Vandenberghe.
Assortiment
“Ook de Strandgaper, ons zomerbier nemen we, net zoals onze ‘tropical tripel’ de Hopruiter: een bier met tropische smaken zoals mango en passievrucht. Ook de Toeback zal er zijn, voor de mensen die ons assortiment kennen, is dat een minder gekend biertje dat met maar één hopsoort gebrouwen is. En de Oesterstout, waar zeekraal aan toegevoegd is en de perfecte combinatie van karamel en zout doet proeven, zal er staan. Voor ieder wat wils.”
Nieuwe etiketten
Maar wat de jongens van de Scheldebrouwerij vooral willen tonen op het bierfestival, zijn hun gloednieuwe etiketten. “Onze look and feel is volledig veranderd. De gekende etiketten met de twee mannetjes en de knots en knuppel, zijn verdwenen. We zijn voor één lettertype gegaan, met verschillende kleuren. Het is frisser, jonger, en beter leesbaar. We bestaan bijna dertig jaar, dus opfrissing was nodig. Daar gingen we voor. Het Bierpassieweekend is het ideale moment om ons nieuwigheden, waar we uiteraard trots op zijn, te laten zien.”