Ooms Woonrealisaties

“Samenwerking met creatief bureau voor bredere kijk”

Vanuit een open blik en op een frisse, creatieve manier samenwerken, kan een eye-opener zijn voor je bedrijf. Dat mocht ook Ooms Woonrealisaties nv uit Rijkevorsel ondervinden. Onder impuls van het co-creatietraject van 'Antwerp. Powered by Creatives' kwam het in contact met Absintt, een creatief bureau uit Antwerpen. Het resultaat is een nieuwe merkidentiteit en waardevolle input voor de realisatie van het nieuwe hoofdkwartier.

“Het co-creatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. bracht ons in 2018 in contact met Absintt Innovation Agency, een creatief bureau uit Antwerpen. We wilden benadrukken dat Ooms niet enkel nieuwbouwprojecten realiseert, maar ook renovaties en interieurmaatwerk. En dat we onze klanten willen ontzorgen”, getuigt gedelegeerd bestuurder Ben Ooms. Provinciaal Centrum voor Duurzaam Bouwen en Wonen Kamp C lanceerde pas de oproep voor een nieuwe trajectreeks.

Nieuwe merkidentiteit

Voor Absintt was het duidelijk dat Ooms zich hoger in de markt kon positioneren, en dat het zich als all-in partner naar eindklanten en architecten kan profileren. “Veel mensen weten nog niet dat we in-house een grote schrijnwerkerij hebben voor keukens en maatwerk. Mensen die gaan bouwen of verbouwen kunnen bij ons voor veel meer terecht dan louter de ruwbouw. Het oude logo gaf ons hiervoor niet de juiste uitstraling.”

“Samen met Absintt vertaalden we deze bevindingen naar de naam Ooms Woonrealisaties en een nieuwe merkidentiteit. Het was een verhelderende samenwerking die de aanleiding gaf voor Ooms 2.0″. Het logo van Ooms nv werd vernieuwd, en er kwam een nieuwe slogan: Don’t worry, build happy. “Dat positieve vinden we heel belangrijk in ons bedrijf. De bouwsector heeft een ruw of weinig rooskleurig imago. Wij willen duidelijk een positieve boodschap brengen.”

Employer branding

Dat positieve trekt Ooms Woonrealisaties door in zijn employer branding. Want net als bij andere bouwbedrijven is het een zoektocht om voldoende personeel aan te kunnen werven. “We hebben hier op onze site in Rijkevorsel een clubhuis, waar iedere laatste vrijdag van de maand informeel iets kan gedronken worden. Spijtig genoeg zijn deze drinks al een tijdje niet kunnen doorgaan wegens corona. We doen mee met complimentendag en bedanken dan ook de gezinnen van onze medewerkers. En we geven jaarlijks een feest voor personeel en hun familieleden.” Ooms nv heeft een goede samenwerking met VITO Hoogstraten, de lokale vakschool, waarvan er jaarlijks stagiairs aan de slag kunnen en vaak na hun opleiding in het bedrijf aan de slag kunnen. We beseffen als onderneming dat een goed en familiaal contact met onze mensen super belangrijk is.

Ooms Woonrealisaties is ook bezig aan de bouw van een nieuwe toonzaal met focus op een totaalbeleving voor klanten en stakeholders. Sinds het co-creatieproject heeft Ooms nv extra oog voor marketing én communicatie, en is er een interne marketingafdeling uitgebouwd.

Ooms Woonrealisaties bestaat intussen 66 jaar, en wordt bestuurd door Bart Geentjens, Ben Ooms, Christ Schalk, Jan Ooms en Lieven Ooms. Het bedrijf kende de afgelopen 10 jaar een mooie groei, en ging in die tijd van 75 naar meer dan 100 werknemers. 2 jaar geleden kwam Bouwbedrijf Snijers uit Wortel onder vlag van Ooms Woonrealisaties, samen met zijn 15 medewerkers. “Na de groei is nu het moment gekomen om iedereen te laten wennen aan het grote geheel en om de processen goed op punt te zetten.”