Resto-Frit cvba (Herentals), Interfrost Foodservice cvba (Hasselt) en ISPC International nv (Herstal en Gent)richten samen Top Food Group op. De nieuwe groep staat voor een omzetcijfer van ruim een half miljard euro.
De drie partners binnen Top Food Group hebben elk hun eigen unieke positie in de Foodservice markt. Binnen de nieuwe groep brengen zij hun -op zich al aanzienlijke- aankoopvolumes samen. Dat zorgt voor een sterkere onderhandelingspositie. Binnen de huidige economische context en de groeiende concurrentie vanuit de sector van de super- en hypermarkten is een samenwerking op nog grotere schaal logisch.
De drie leden van Top Food Group zijn gereputeerde ondernemingen in de Foodservice markt en tevens zeer complementair aan elkaar. Resto-Frit cvba overkoepelt als aankoopvereniging sinds 1993 dertien groothandels. Al snel ontwikkelde Resto-Frit zich tot een grote innovator binnen de sector. Zo creëerde Resto-Frit de zeer succesvolle Smulllbox. Ook op het vlak van digitale marketing is Resto-Frit nog steeds een belangrijke vernieuwer, met initiatieven zoals “fritkotactie.be”.
Ook Interfrost Foodservice cvba is een aankooporganisatie met een lange traditie. De onderneming startte in 1989 en groeide intussen uit tot de grootste aan- en verkoopgroepering binnen de Belgisch-Luxemburgse horecamarkt. De groep telt momenteel achttien ambitieuze groothandelaars, voornamelijk actief in de restaurant- en brasseriewereld. Een van de vele realisaties, waar ze bij Interfrost Foodservice bijzonder trots op zijn, is het Interfrost Quality Label. Dat private label staat voor topkwaliteit aan een zeer gunstige prijs.
ISPC International nv, is al jaren een gevestigde waarde voor de Belgische horecaprofessional.
ISPC staat voor hoogstaande kwaliteit en is de trendsetter binnen de Foodservice markt. ISPC biedt in haar twee vestigingen een kwalitatief, vooruitstrevend en een uiterst compleet aanbod aan. Een onbeperkte waaier aan dagverse producten, een uitgelezen wijnassortiment, delicatessen en specialiteiten uit binnen- en buitenland. In de wereld van de gastronomie mag ISPC zich zonder schroom dé topspeler noemen, gedragen door een veelgeprezen service.
De drie partners binnen Top Food Group bewijzen al decennia dat aankoopvolume een bepalend argument is op de markt. De nieuwe samenwerking maakt hun positie dan ook een flink stuk sterker. “Met deze alliantie staat Top Food Group voor een omzetcijfer van meer dan een half miljard euro in de Belgisch-Luxemburgse horecamarkt”, becijfert voorzitter Dirk De Prest (Interfrost). “Ze biedt ons de kans om onze aankoopstrategie te optimaliseren. Heel belangrijk is ook dat de drie partners voor hun verkoopactiviteiten en –strategie hun volledige autonomie behouden. Op dat vlak hebben wij elk een eigen uitgesproken identiteit, met vaak regionale accenten. Daar is net die nadrukkelijke persoonlijke aanpak een grote meerwaarde. Deze aanpak willen we natuurlijk behouden.”
Als General Manager trok Top Food Group Wim Van den Berghe aan, een man met een excellente reputatie. Na vier jaar als directeur logistiek en aankoop bij KMDA (Zoo – Planckendael -Elisabethzaal Antwerpen) keert hij met deze nieuwe uitdaging terug naar zijn roots: ‘food & beverage’.
De teams van elke groepering zijn bijzonder verheugd met de samenwerking. “De sector snakt naar positieve signalen”, zegt bestuurder Mario Vleugels (Resto-Frit). “De start van Top Food Group is alvast zo’n positief signaal. Meer nog. Een aantal belangrijke partijen benaderen ons nu reeds met de vraag tot toetreding. Wij staan daar als ambitieuze groep zeker voor open. De enthousiaste samenwerking tussen deze drie gereputeerde bedrijven geeft ongetwijfeld een opstoot aan het vertrouwen in een leefbare horeca.”