Mario Steurs Ying Ying Travel Geel Mario Steurs van Ying Ying Travel in Geel

Reischeques Ying Ying Travel te winnen bij partners

GEEL - Iedereen die Mario Steurs al ontmoette, kent zijn grote bevlogenheid over zijn reisorganisatie en China in het algemeen. Een jaar geleden ging de wereld op slot, en waren verre reizen plots niet meer mogelijk. Een zware opdoffer voor een reisorganisatie die gespecialiseerd is in verre bestemmingen zoals China, Japan, Australië en Mongolië. Intussen zijn we meer dan een jaar verder, en zoekt Mario als rasondernemer manieren om Ying Ying Travel klaar te stomen voor het moment dat de reiskoffers en rugzakken weer uit de kast mogen.

Mario Steurs werkte een actie uit in partnerschap met andere ondernemers. “In moeilijke tijden moet je zeker creatief uit de hoek komen. Ik kwam op het idee om samen te werken met andere bedrijven om naamsbekendheid te krijgen. Ik liet 110 cheques van telkens 100 euro drukken. Via elf partners worden de cheques uitgedeeld aan hun klanten.” Het gaat om partnerschappen uit de buurt, zoals reisorganisator Happy Weekends en brouwerij Vals Paterke, maar ook van verder weg zoals beauty- en kapsalon Barbelle uit Oostende en traiteur Jacky Jaeken uit Dilsen-Stokkem.

Nul euro omzet

De winnaars van de cheques krijgen 100 euro korting als ze een reis naar China boeken. De cheque blijft een jaar lang geldig. “Op deze manier hoop ik toch op een goed najaar, zodat we voor dit jaar toch iets hebben kunnen doen.”

“Vorig jaar hebben we nul euro omzet gedraaid, want we hebben letterlijk nul reizigers op pad kunnen sturen. We hebben in januari 2020 wel de vakantiesalons van Brussel, Antwerpen en Utrecht gedaan, maar we stonden er echt met de staart tussen de benen: we wisten eigenlijk al hoe laat het was. Via mijn Chinese kennissenkring en virustellertjes volgde ik de situatie toen op de voet. Op 14 maart 2020 heeft België in de late namiddag een negatief reisadvies uitgevaardigd. Ik heb toen in allerijl de groep moeten afbellen die de volgende ochtend naar Japan zou vertrekken.”

Trouwe klanten

Het jaar van Mario stond in teken van reizen omboeken, dossiers afhandelen, de situatie opvolgen, mensen warm houden, programma’s uitwerken en opnieuw herwerken naar een andere datum. “En tegelijk moest ik een programma voor de toekomst uitwerken. Gelukkig hebben we een zeer trouw klantenbestand, die begripvol zijn en hun reis uitstellen tot later.”

De vakantiesalons doen mensen dromen van verre bestemmingen. Dit jaar waren er sowieso geen salons, en daarom zette Mario extra in op digitale aanwezigheid. “Op de vernieuwde website staan enkele nieuwe bestemmingen, zoals Jamaica, Nieuw-Zeeland en Zuidelijk Afrika met onder andere Namibië. Naast begeleide groepsreizen zet Ying Ying Travel sterk in op ‘à la carte-reizen’ voor mensen die met bouwstenen een reispakket op maat willen samenstellen.”

Geen schoolreis

“De actie met de reischeques zijn voor mij een alternatief voor de beurzen. Alle partners gebruiken hun sociale mediakanalen, website en nieuwsbrief om de actie bekend te maken. Op deze manier bereikt Ying Ying Travel veel nieuw volk.” En de actie lijkt haar doel niet te missen. “Mensen vragen wel extra informatie nu. Ze bellen om te vragen wat het verschil is tussen à la carte reizen en de begeleide reizen. Ik vertel hen dan dat ik de groepsreizen in China allemaal zelf begeleid, en dat ik hen mee zal nemen naar plekjes waar je anders niet komt, bij mijn kennissenkring thuis en echt lokale pareltjes. Bij mij is het nooit een schoolreis: wie zin heeft om even op een terras te gaan zitten, moet dat kunnen.”

“Ik probeer vooral niet te zagen en te klagen en vertrouwen te hebben in de toekomst. Ik heb gelukkig een gezond bedrijf. En de klanten vinden hun weg, want de boekingen voor 2022 lopen alweer binnen.”