Special Fruit heeft verleden jaar absolute recordcijfers neergezet. De omzet van het bedrijf uit Meer steeg tot liefst 118 miljoen euro, 20% meer dan in 2011. “De klanten kiezen altijd voor kwaliteit”, zegt managing director François Maes. “Wij houden ons altijd aan het principe dat wij overal ter wereld de beste producten opkopen, voor de beste transportmogelijkheden zorgen, de beste opslagfaciliteiten, de beste verpakking en de beste klantenservice. Dit alles aan concurrentiële prijzen.”
Special Fruit is een wereldwijde importeur van een breed en specifiek assortiment aan groenten en fruit. Dit gaat van bessen en aardbeien tot mango’s, lichi’s, avocado’s enz. Het bedrijf is gevestigd op de transportzone van Meer. Daar kunnen de douanefaciliteiten vlot afgehandeld worden.
De specialisten van het bedrijf gaan overal in Midden- en Zuid-Amerika ter plaatse kijken en keuren. Zij trekken naar Oost-Europa en Afrika. Op die manier is Special fruit een vaste leverancier geworden aan verschillende Europese groothandels- en distributieketens. Maar uiteraard zijn ook nagenoeg alle Belgische supermarktketens, cateraars en toprestaurants klant bij Special Fruit.
François Maes begon destijds in de supermarkt van zijn ouders. Hij runde al die jaren een eigen winkel en een groothandel. “Wij waren aangesloten bij een samen aankoopvennootschap van zelfstandige winkeliers. Ik heb daar voor een groot stuk de stiel geleerd.” François verkocht de supermarkt uiteindelijk en begon een eigen importzaak van zacht fruit. Samen met zijn broer Patrick bouwde hij de onderneming in Meer uit tot een toonaangevend bedrijf in de regio. Special Fruit stelt vandaag 120 vaste personeelsleden tewerk. “Wij wierven verleden jaar zelfs 30 extra personeelsleden aan…..” Daarnaast doet het bedrijf ook nog eens een beroep op 60 interim-krachten die geregeld komen invallen.
Crisis? Neen, geen crisis. “Wie zich aan zijn economische principes houdt realiseert uiteindelijk groei. Weet je: we zijn ooit begonnen met een omzet van 550.000 euro.”
De principes van Special Fruit? Een: kwaliteit. Altijd. Twee: Maatschappelijk engagement. Drie: duurzaamheid. Vier: voedselveiligheid. Die principes lopen als een rode draad door het engagement van de firma. Ze zijn ook de onderbouw van de logo’s Berry Fresh en Best Choice.