Reclamewereld kreunt onder veranderende markt in crisis

De reclamewereld heeft het moeilijk. Niet alleen de crisis werkt dalende reclamebudgetten in de hand, de digitale markt biedt opportuniteiten die een verdere budgetverschuiving van offline naar online teweeg brengen. “Onder meer het meetbaar bereik aan een lagere kostprijs is een grote troef die digitale marketing interessant maakt voor adverteerders”, merkt Hans Claesen, zaakvoerder van C-Works op. “Bedrijven willen – zeker in tijden van crisis – waar voor hun geld. Via digitale marketing krijgen ze dat ook, bijvoorbeeld in een pay-per-click-systeem.” Advertenties op Google, Facebook en andere online kanalen snoepen langzaam maar zeker meer budgetten weg bij de traditionele media. Ook de impact van sociale media, die toelaat om op een persoonlijke en interactieve manier te communiceren, is in deze niet te onderschatten.

Claesen ziet de traditionele reclamemarkt niet van vandaag op morgen in mekaar storten. “Mensen zijn behoudsgezind, zeker in België. Niet iedereen neemt zomaar de toevlucht naar het digitale. Ook ontbreekt het in vele gevallen nog aan kennis van, en vertrouwen in de digitale wereld. Bepaalde factoren, zoals de economische crisis maar ook de toename van digitale platformen en toepassingen, kunnen het effect wel versnellen. En dat is wat we de laatste jaren hebben kunnen ervaren.”

Hans Claesen uit Geel is al 15 jaar actief in de wereld van online en offline communicatie. Hij ziet voor de traditionele media vooral creatieve oplossingen weggelegd. “Vooral de tv-sector zal met creatieve oplossingen moeten komen om zowel de kijker als de adverteerder tevreden te houden. Zij krijgen het steeds moeilijker om kijkers te overhalen om reclamespots te bekijken. Waarom zou je ook, als je kan doorspoelen of uitgesteld en zonder reclame kan kijken. Keerzijde van de medaille is dat adverteerders een kleiner bereik hebben en in verhouding  willen betalen. Minder geld betekent een kleiner of minder kwalitatief aanbod. Of een hogere kostprijs voor de gebruiker.”

De komst van Netflix zou volgens Claesen eind dit jaar alles in een stroomversnelling kunnen brengen. “De Amerikaanse aanbieder van tv-programma’s biedt de mogelijkheid om voor een maandelijks bedrag van 8 dollar on-demand programma’s en films te bekijken. Reclamevrij. Ik ben alvast benieuwd naar het antwoord van de Belgische tv-zenders.” Hoe dan ook, advertenties en tv-spots zullen blijven bestaan. Maar niet zoals we dat vandaag kennen.