In deze periode van coronacrisis laten we geregeld ondernemers en belangenverenigingen aan het woord over hun kijk op de gebeurtenissen. Wat zijn de grote bezorgdheden? Wat kan je doen als ondernemer? Welke inspirerende voorbeelden zagen ze?
We starten met Carl Van Dijck, de nieuwe directeur van UNIZO Provincie Antwerpen.
Wat zijn de top 3 vragen of bezorgdheden van bedrijven die contact met jullie opnemen?
De verschillende overheden hebben al heel wat werk verzet en iedereen doet hier echt zijn best, maar de onduidelijkheden en de soms tegensprekende signalen maken het voor onze ondernemers (en voor ons) niet altijd even duidelijk. Daar proberen we onze ondernemers te helpen. Er zijn een aantal sectoren voor wie de regelgeving de afgelopen week regelmatig veranderd is, denk aan de kappers en tuincentra, en een aantal sectoren voor wie de regelgeving simpelweg niet duidelijk was, bijvoorbeeld de bouwsector, opticiens, hoorcentra. Het spreekt voor zich dat UNIZO deze onduidelijkheden voortdurend aankaart bij de verschillende overheidsdiensten om duidelijkheid te krijgen. Zo is gisteren bekend gemaakt dat kappers volledig moeten sluiten én aanspraak maken op de hinderpremie.
Ik moet deels sluiten of heb minder omzet? Wat nu?
Een groot aantal zelfstandig ondernemers zitten in een situatie die niet 1-op-1 aansluit bij de voorgeschreven regels. Zo zijn er bloemenwinkels die ook diervoeding verkopen, bouwaannemers die zowel op nieuwbouwwerven als in renovaties werken, vastgoedmakelaars die geen huizen verkocht krijgen zonder bezoeken, maar ook ondernemers die zich ondanks dat het duidelijk is dat zij wel mogen doorwerken, genoodzaakt zien te sluiten omdat ze simpelweg geen klanten meer hebben. De grote en terechte vraag voor al deze ondernemers is: waar heb ik recht op? Vaak kan een ondernemer in die omstandigheden aanspraak maken op het overbruggingsrecht. Maar ook hier zijn wat voorwaarden en uitzonderingen van toepassing.
Mag ik nog een webshop openen wanneer ik verplicht moet sluiten?
In tijden van crisis, komt de creativiteit van onze Vlaamse ondernemers heel goed uit de verf. Plots worden er via facebook, whatsapp en tijdelijke webpagina’s toch producten, afhaalgerechten en nieuwe diensten aangeboden. De vraag is natuurlijk of je die bijverdienste wel mag hebben wanneer je de hinderpremie aanvraagt.
Hier de regels nog even op een rij:
Verkoop via internet blijft toegelaten, ook voor niet-essentiële producten zoals kleding, doe-het-zelf, geboortelijsten, elektro, …). Maar: Klanten mogen de online of telefonische bestellingen in geen geval ophalen in de winkel. Bij verkoop via je webshop is het toegelaten om de bestellingen te laten leveren door een koerierdienst of om zelf aan huis te leveren (niet binnengaan bij de klant!). Je hebt geen attest nodig om dergelijke leveringen te doen. Je kan ook voorzien in een ophaalmogelijkheid bij een officieel ophaalpunt.
Heb je nog geen webshop, en wil je een online verkoop opzetten, hou er dan rekening mee dat je ervoor moet zorgen dat je voldoet aan de wettelijke regels voor verkoop op afstand en ook in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) bent ingeschreven onder de NACECODE 47910 ‘Detailhandel via postorderbedrijven of via internet’. Deze verplichting tot inschrijving geldt niet als je gewoon bestellingen per telefoon/mail opneemt, en de klant (elektronisch!) laat betalen op het moment dat je bij de klant levert.
Wat was de meest hoopgevende/creatieve oplossing die gepasseerd is de voorbije dagen?
Hoopgevend:
Een initiatief dat werkelijk hartverwarmend is aan beide kanten is #feedthenurses. De horeca ligt de komende 3 weken stil, waarschijnlijk nog wel langer. Feedthenurses roept die culinaire hoogvliegers op om onze helden van de dag van hartverwarmend krachtvoer voorzien. Restaurant Petit Cuistot in Lier nam dit prachtige initiatief. Zij, en ondertussen heel wat andere chefs, maken op regelmatige basis eten en bezorgen dit bij verplegend personeel in een ziekenhuis uit de regio.
Creatief:
Het platform Wijkomenterug is in no-time opgericht om zelfstandigen te steunen tijdens tijden van corona. Afgelopen zaterdag deed Danny van Assche, op wat dé Winkelhier-dag van Vlaanderen had moeten zijn, de oproep om zo veel mogelijk lokale ondernemers te steunen bijvoorbeeld door het kopen van een cadeaubon. Op deze overzichtelijke en toegankelijke website kunnen ondernemers zich snel aanmelden.
Hoe kunnen bedrijven elkaar gedurende deze periode helpen?
Hier is matching het sleutelwoord. Het komt er in deze moeilijke tijden op neer om snel de noden van bedrijven te ontdekken en deze vervolgens te matchen met de juiste aanbieders. De afgelopen dagen zijn we hier prachtige voorbeelden van tegengekomen. Fietswinkel De Geus stelt zijn bakfietsen gratis ter beschikking van andere ondernemers voor transport binnen de stad. Zo gaan een wijnhandelaar en een boekenwinkel hun leveringen al doen met deze gratis cargobikes. Kledingwinkels in Mol zetten zich in om mondmaskers te naaien voor thuisverplegers.
Daarnaast zien we initiatieven terug waar ondernemers vanuit de tech- en startup-wereld een publiek platform opgericht om tot concrete oplossingen te komen tijdens een online hackathon: HACK DE CRISIS.
Wat is jullie mening over de nabije toekomst en welke rol zullen jullie hierin spelen?
We hebben dag én nacht de Corona-ondernemerslijn bemand. Over gans Vlaanderen zijn er méér dan 30.000 vragen binnengekomen van ondernemers die steun nodig hebben. Die hulpvraag zal blijven in de zeer nabije toekomst. En uiteraard blijven we daar dag in dag uit voor klaar staan. Daarnaast kijken we nu al vooruit. Want een deel van die ondernemers zal nog meer ondersteuning en raad nodig hebben in de toekomst. Concreet bekijken we nu hoe we samen met steden en gemeente, de herstart van de handel en horeca kunnen gaan ondersteunen. Ook onze bekende formules, zoals het Ondernemersforum en Future Forward zullen inspelen op het veranderde ondernemerslandschap na de crisis en een sterke focus hebben op (financieel) herstel.
Welke handelszaken mogen openblijven?
UNIZO coronalijn: 0800 20 750