Ter gelegenheid van de jaarlijkse e-commercebeurs in Kortrijk maakte Unizo afgelopen week bekend dat meer dan 60% van de handelaars geen online-verkopen realiseert. Dat leidde tot volgende uitspraak van Unizo-topman Karel Van Eetvelt: “De consument zoekt online en koopt online. Wie niet online is, bestaat niet. Als ondernemer kan je je het gewoon nauwelijks nog permitteren om niet online aanwezig te zijn.” Het recente opgestarte online-platform Propinco uit Kasterlee doet nu een bijzondere geste: het biedt 100 handelaars een gratis webshop aan.
Verkoopkanaal van de toekomst
Frederik Deben, zaakvoerder van Propinco: “Deze actie kadert volledig in onze overtuiging dat online kopen bij lokale handelaars nu en in de toekomst alleen maar belangrijker zal worden in België en dat alle handelaars dringend werk moeten maken om online vertegenwoordigd te zijn. Veel lokale handelaars zijn dat spijtig genoeg nog altijd niet, hoewel volgens Comeos de omzet van online verkopen dit jaar voor België meer dan 7 miljard euro zal bedragen.”
De redenen om niet online vertegenwoordigd te zijn, zijn vaak technische beperkingen van de handelaars, de zware financiële investeringskosten van een eigen webshop en bijhorende marketing kosten om de webshop kenbaar te maken, aldus nog Frederik Deben. Met Propinco biedt hij een gebruiksvriendelijk platform waarop lokale handelaars in heel Vlaanderen hun goederen kunnen verkopen. De gratis-actie houdt in dat de eerste 100 handelaars die intekenen, het eerste jaar geen abonnementskosten moeten betalen terwijl ze van alle functionaliteiten kunnen genieten.