Primeur: Maxevent bedrukt textielarmbandjes zelf

maxeventDe toeleverancier van events Maxevent uit Mol heeft een procédé ontwikkeld om textielarmbandjes zelf te bedrukken. “Iedereen laat die in China bedrukken”, weet zaakvoerder Wim Houtmeyers, die een team van zeven mensen aanstuurt. “Door ze zelf te bedrukken, kunnen we sneller leveren en halen we productie opnieuw naar België.”

“Samen met een aantal leveranciers en partners zijn we gaan onderzoeken of we in België stoffen armbandjes konden maken”, legt Houtmeyers uit. “En daar zijn we in geslaagd. We zijn hiermee de enige fabrikant in de Benelux die stoffen polsbandjes in eigen beheer kan produceren.” Een belangrijke factor daarbij is de inkt die veilig moet zijn omdat die in contact komt met de huid en ook de stof moest verknipt kunnen worden tot kleine reepjes.

Maxevent gebruikt de direct print-methode, die weliswaar minder duurzaam is waardoor je een bandje geen heel jaar kunt dragen, maar die naar kostprijs interessanter is dan via de sublimatiemethode omdat je een stap in het productieproces overslaat. “We hebben er een paar maanden over gedacht hoe we dit konden maken”, zegt de zaakvoerder.

Meteen een succes
De nieuwe polsbandjes waren direct na de lancering begin februari meteen een succes. “Dat was de periode van Chinees Nieuwjaar en dan liggen de fabrieken in China traditioneel drie weken stil. Vroeger moesten we de klanten zeggen dat ze enkele weken moesten wachten, maar nu konden we direct leveren. Op sommige momenten zaten we al tegen onze maximumcapaciteit aan”, aldus Wim Houtmeyers.

De stoffen polsbandjes zijn al jaren immens populair bij grote events. “Ze worden ook meer en meer gebruikt voor marketingdoeleinden en zelfs door particulieren. Door ze zelf te maken kunnen we ze leveren in oplages vanaf 25 stuks.” De nieuwe bandjes werden onder meer al geleverd aan Club Brugge, TMF en L’Oréal. De totale productie van polsbandjes neemt 1/3de van de omzet van Maxevent voor zijn rekening.