Vincent Nolf uit Wemmel is, om het zacht uit te drukken, niet meteen een geliefde man bij de ex-werknemers van Makro. Er wordt hem verweten dat hij de winkelketen, die op 10 januari van dit jaar failliet werd verklaard, ten onder heeft laten gaan, dat hij niet goed communiceert en dat hij vooral voor groothandel Metro – dat samen met Makro in één vennootschap zat – reed, en dus minder geïnteresseerd was in Makro.
Dat Nolf vorig jaar zelf kandidaat was om Metro over te nemen, maar geen bod deed op Makro, strooide nog meer zout in de wonde van het Makro-personeel. Nolf moest uiteindelijk het onderspit delven. De groothandelsketen Sligro nam Metro over, en Nolf bleef met lege handen achter.
Het nieuws dat Vincent Nolf nu CEO van Casa wordt, valt bij veel voormalige Makro-werknemers niet in goede aarde. “Velen van ons zijn bijna zestig jaar en moeten weer onderaan de ladder beginnen bij een nieuwe werkgever”, zegt een ex-personeelslid. “Meneer Nolf daarentegen mag weer bovenaan de ladder starten, terwijl wij sinds het faillissement van Makro nog geen euro hebben uitbetaald gekregen.”
Geen volks figuur
Wordt Vincent Nolf te hard aangepakt door de ex-werknemers van Makro, of niet? “Het faillissement van Makro was niet zijn fout”, zegt Stefan Van Rompaey, retailexpert van het vakblad RetailDetail. “Makro was al een verloren zaak, toen Vincent Nolf er in 2015 CEO werd. Eigenlijk is het zelfs vreemd dat Makro het zo lang heeft volgehouden. Het klinkt misschien hard, maar ik had verwacht dat de keten al vijf jaar eerder failliet zou zijn gegaan. Ik denk dat Vincent Nolf tegen beter weten in aan boord is gebleven.”
Retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick Business School) verdedigt Nolf ook. “De teloorgang van Makro is lang voor het aantreden van Vincent Nolf begonnen”, zegt hij. “Vroeger ging je voor alles naar Makro. Maar sinds de jaren nul van deze eeuw gaan veel mensen bijvoorbeeld voor sportartikelen naar Decathlon en voor multimedia naar MediaMarkt. En sinds de jaren tien is daar de concurrentie van e-commerce bijgekomen. En dan is Metro, de winkelketen voor zelfstandige ondernemers, ook nog eens afgesplitst van Makro, waardoor die ondernemers ook al niet meer naar Makro gingen. Al die zaken zijn voor de tijd van Vincent Nolf gebeurd.”
Is Nolf dan een topper of een flopper? “Hij wordt niet genoemd in het lijstje met de beste CEO’s in de retailsector, maar zeker ook niet bij de slechtste”, zegt een expert die liever anoniem wil reageren. “Ik vond hem alleen een beetje raar gekozen als CEO van Makro, omdat hij geen volks figuur is. Vincent is een verfijnde man die beter bij Metro leek te passen. In die zin vind ik het ook vreemd dat hij CEO van Casa wordt. Ik had hem eerder als CEO van Delhaize gezien.”
Casa zit in moeilijkheden
Net als bij Makro treft Vincent Nolf bij Casa een bedrijf in moeilijkheden aan. Casa, dat onder meer eettafels, tuinmeubelen en hangmatten verkoopt, heeft 500 winkels in acht landen en stelt meer dan drieduizend mensen tewerk. Maar in 2021 leed de keten, dat zijn hoofdkantoor in Olen heeft, een verlies van zo’n zes miljoen euro. Door de coronacrisis moest Casa in 2020 ook al bescherming vragen tegen schuldeisers.
“Intussen zijn veel winkels van Casa vernieuwd”, zegt Stefan Van Rompaey. “Ze hebben een moderner uitzicht gekregen en hun producten zijn misschien iets modieuzer dan die van Ikea. Maar door de scherpe concurrentie in de sector, bijvoorbeeld van Ikea en Leen Bakker, en van de onlineverkoop, heeft Casa het moeilijk. Vincent Nolf staat dus zeker niet voor een gemakkelijke opdracht. Maar het is geen onmogelijke taak om Casa weer succesvol te krijgen. Dat is het grote verschil met Makro.”