Kachelproducent Dovre uit Weelde heeft een overeenkomst gesloten met Dixie Dansercoer. Het bedrijf zal de beeltenis van de poolreiziger de komende jaren gebruiken in zijn communicatieprogramma’s. “Puur visueel heeft hij een prachtig verweerde kop, maar daarnaast staat hij voor karakter en ook dat willen we benadrukken met onze kachels”, zegt CCO Marcel Roovers van Dovre.
“Als merk zijn we vrij goed bekend in de Kempen, maar in het buitenland is dat helemaal niet zo. Dat was één vaststelling. Daarnaast werken we met een kleine 300 mensen en als we die vroegen waar Dovre voor staat, dan kregen wel heel uiteenlopende antwoorden. Ik ben een oude bekende uit de communicatiewereld tegen het lijf gelopen en met hem zijn we gaan zoeken naar onze identiteit. En wat kwam daaruit? Karakter. Het karakter van onze gietijzeren kachels vind je nergens ter wereld. Daarnaast ook onze Kempense, koppige, hardwerkende mensen en onze authenticiteit. Dat alles hebben we gebundeld in wat we ons Manifesto noemen en dat zijn we dan gaan vertalen in een campagne.”
Link met Noorwegen
De onderneming behield haar logo, maar zette daar een baseline naast: Fire with Character. Daarnaast gebruikt ze vier karakterkoppen die aansluiten bij het imago dat ze wil creëren en werd een samenwerking aangegaan met Dixie Dansercoer. Marcel Roovers: “Ik kende hem als motivational speaker, maar de concrete contacten werden gelegd via ons PR-bureau Primetime. We zijn met hem gaan praten en hij zag de samenwerking zitten. Belangrijk voor ons was ook de link naar Noorwegen. Hij heeft een soort van basiskamp op Spitsbergen en Noorwegen is voor ons een van de belangrijkste exportlanden. De campagne die we nu zijn gestart in België, willen we straks doortrekken naar Noorwegen.”
Dovre gebruikt de beeltenis van Dansercoer in advertenties, op social media. “We zijn nog maar in een beginfase. De bedoeling is om jarenlang samen door te gaan”, aldus nog Roovers.
Dovre stelt in Weelde een kleine 200 mensen te werk en in de assemblagefabriek in Polen bijna 100. Het bedrijf realiseert een omzet van 38 miljoen euro, waarvan 10% in België en de rest in het buitenland. 60% van de productie is voor het eigen merk, de overige 40% zijn kachels en haarden voor derden.