PHIXION uit Beerse maakt decors voor shoppingcentra, festivals en bedrijven. Het grote Kerstkasteel in het Wijnegem Shopping Center is van hun hand, en is het grootste in zijn genre in Europa. “Wij bouwen decors waarin onze opdrachtgevers hun producten kunnen uitstallen. Samen creëren we de ideale beleving voor de klant.”
“Eigenlijk zijn wij sprookjesbouwers”, vertelt financieel directeur Els Schrijvers. “Wij ontwerpen, creëren en bouwen allerhande decors zoals kastelen, huisjes of landschappen binnen een bepaald thema. In het kader van de kerstbeleving maken wij bijvoorbeeld kerstkastelen, het huisje of het fabriek van de Kerstman. Onze klant kleedt de decors die wij voor zijn winkelpand maken verder aan met de producten die hij wil verkopen. Die worden op deze manier veel mooier gepresenteerd, waardoor de bezoeker de winkel beleeft als in een sprookje.”
PHIXION maakt naast de thema-decors ook decors voor bedrijfsfeesten en voor festivals. “We hebben meer dan 6000 m² decor in de meest uiteenlopende thema’s in stock, maar we bouwen ook op specifieke vraag.”
Alle decors bij PHIXION beginnen met een tekening. “We hebben heel wat ervaring en onze schetsen houden naast een creatief concept ook onmiddellijk rekening met verschillende veiligheidsnormen, het productieproces en het transport. Het heeft immers geen zin een decor te tekenen dat niet gemaakt of getransporteerd kan worden.”
PHIXION werd in 1993 opgericht door zaakvoerder Philip Van Den Langenbergh. “Oorspronkelijk leverden wij decors voor themafeesten in discotheken. Vrij snel gingen we ook de eventsector bedienen en creëerden wij decors waarmee een ruimte ingekleed werd in een bepaalde sfeer: een Oosters paleis, een jungle, een middeleeuws kader of zelfs een après-ski-tafereel. Een tiental jaar geleden vroeg een shoppingscenter ons voor het eerst om een Halloween-decor te maken en al snel ontstonden sinterklaas-, kerst- en paasdecors die we verhuren. Aanvankelijk bestonden onze kastelen uit twee torens en een wand, met de Sint of Kerstman ervoor op een troon. Gaandeweg gingen we in drie dimensies werken met heuse kastelen waarin de bezoekers echt kunnen rondlopen. Een zestal jaar geleden ontdekte ook de festivalsector ons bedrijf. Enkele reclamebureaus contacteerden ons om een decor te bouwen waarin een merk gelanceerd kon worden op een festival. Zo werkten we stands uit voor Jupiler, Coca Cola en Bacardi. Niet lang daarna werden we ook opgemerkt door de festivalorganisatoren zelf, waardoor wij nu ook stagedecor maken.”
Bij PHIXION werken een 15-tal mensen, maar in piekperiodes doet het bedrijf beroep op onderaannemers. De plaatsing en installatie van de decorelementen gebeurt door enkele geprivilegieerde partners. In 2001 nam het bedrijf haar intrek op het Industrieterrein aan de Ketelaarstraat. “Aanvankelijk deden we alles zelf, nu werken we met een tekenaar, drie dames die de verhoop doen, een parttime marketingverantwoordelijke, twee projectleiders en een zestal arbeiders.” Sinds 2010 blijft de omzet stijgen dankzij enerzijds een geografische spreiding van de activiteiten (kerstconcept wordt ook in buitenlandse shoppingcentra uitgerold) en anderzijds dankzij de omzet die gerealiseerd wordt in nieuwe sectoren zoals de festivalsector. De kerstactiviteiten maken zo’n 10 – 15 procent uit van de totale omzet.
PHIXION neemt het laatste weekend van januari 2014 deel aan de beurs Christmas World in Frankfurt. ”Wij zetten er verschillende huisjes: het huis van de Kerstman, het fabriek van de Kerstman, Huis Lekkerbek en Kleine Herberg. Wij zorgen voor de basis, enkele andere firma’s kleden verder aan met hun producten. Ook daar zorgen wij weer voor een stuk beleving.”