Dominic De Gruyter woont de opname van de nieuwe PFL-studio virtueel bij. Foto Guy Van Nieuwenhuysen

PFL bouwt nieuwe opnamestudio, én verwelkomt het Leuvense MoJuice in de groep

BEERSE - Hoeveel pech kan je hebben? Je werkt jarenlang aan de groei van een bedrijf, je plant de bouw van een bedrijfspand, waarmee je de totale oppervlakte van je bedrijf verdubbelt, je nodigt klanten uit voor een officiële opening en dan, daags voor het zover is, test je positief op corona. Die corona was de voorbije jaren zowel een vloek als een zegen voor het audiovisuele bedrijf PFL.

Ongetwijfeld heeft Dominic De Gruyter, CEO van PFL, gebaald als een stekker. Hij mocht zijn eigen moment de gloire enkel vanop een afstand bijwonen. Gelukkig heeft PFL alles in huis om een virtuele meeting te organiseren. Dominic De Gruyter ontving daarom zijn gasten vanop een enorm scherm.

De PFL Group is al 24 jaar actief in de audiovisuele sector en blijft groeien. Die groei wordt onder andere met overnames en samenwerkingen verwezenlijkt. Zo is Abbit Video, dat dit jaar veertig jaar bestaat, al enkele jaren onder dak bij PFL. Aan de lijst bedrijven die opereren onder de vleugels van PFL, is recentelijk het Leuvense MoJuice toegevoegd. Maar terwijl de andere bedrijven – Great, Abbit, Wimec – 100% tot de PFL Group behoren, heeft het MoJuice maar voor 80% in handen.

 

Stefan Uytterhoeven, oprichter van MoJuice, en Lucien Smolders, CFO van de PFL Group

Dat is een bewuste keuze. MoJuice was niet zelf op zoek naar een overnemer, zegt oprichter Stefan Uytterhoeven. “Er waren al eerder kandidaten die tevergeefs hebben geprobeerd om ons bedrijf over te nemen. Maar binnen PFL kunnen we onze eigenheid behouden. We vullen elkaar aan.”

“We willen niet alleen een scherm verkopen, maar ook wat er op staat”, licht Lucien Smolders, CFO van de PFL Group, toe. “PFL heeft het materiaal en het internationale netwerk, MoJuice de creatievelingen om daar iets mee te doen.”

MoJuice is een toonaangevend, interactief productiehuis dat hoogtechnologische projecten met vernieuwende augmented en virtual-realitytoepassingen voor events, reclamebureaus en ondernemingen ontwikkelt. “Sinds de coronacrisis hebben bedrijven de mogelijkheden daarvan ontdekt en wordt de vraag steeds groter”, weet Lucien Smolders. “Neem bijvoorbeeld de retailsector, die meer inzet op belevingsstores, met schermen die reageren wanneer de klant passeert en herkent, om dan een persoonsgebonden boodschap mee te geven.”

 

Burgemeester Bart Craane (rechts) en schepen van Economie Ingrid Van Genechten (links) in de greenkey studio.

PFL heeft de mogelijkheden van virtuele meetings en events pas ten volle geëxploreerd nadat de coronacrisis in al zijn hevigheid is losgebarsten, maar heeft zich deze heel snel eigen gemaakt. “2021 was, met een omzet van 7,6 miljoen euro, het op een na beste van PFL. Met Mojuice erbij rekenen we dit jaar op een omzet van 11,9 miljoen.”

“Maar nu wil iedereen weer van het digitale af”, lacht Stefan Uytterhoeven. “We moeten de klant dus overtuigen dat we ook daarvoor de ideale partner zijn. Al voel je wel dat de wereld waarin wij opereren, blijvend veranderd is.”

PFL heeft ervaring met het beantwoorden van een steeds veranderende vraag. Het bedrijf begon als audiovisuele partner voor fuiven, concerten en festivals. Het verlegde de focus naar de wereld van bedrijfsevents en meetings, maar richtte Great op om ook de studentenfuiven en de festivals te kunnen blijven bedienen. De coronacrisis legde de internationale meetings, waarin Abbit is gespecialiseerd, lam, maar de PFL Group veroverde Brussel, en dan vooral de Europese Commissie om virtuele vergaderingen voor deelnemers uit alle uithoeken van Europa te verzorgen.

 

Vergaderen met de hele wereld met de technologie van de PFL Group.

PFL verzorgt zo’n 1.500 producties per jaar, Abbit ongeveer 200. De PFL Group heeft 48 vaste medewerkers en schakelt 10 tot 80 freelancers per dag in. Door de uitbreiding in Beerse beschikt het bedrijf nu ook over een professionele tv- en opnamestudio, naast gloednieuwe montageruimtes,, innovatieve vergaderfaciliteiten en extra opslagruimte. “Hier kunnen we zowel bedrijfsfilms als tv-programma’s opnemen”, zegt Dominic De Gruyter vanuit zijn bureau, waar hij in quarantaine zit. En terwijl hij zijn verkoudheid verzorgt, drinken zijn klanten en werknemers op het succes van het bedrijf.