Peter De Meulemeester richtte Pergamene 42 jaar geleden op. Hij had een opleiding als behanger-decorateur achter de rug en stapte in de voetsporen van zijn ouders, die gordijnen maakten. “Jarenlang deden we alles”, vertelt hij. “Schilderen, behangen, gordijnen maken, maar ook kussens en zelfs lampenkappen. Vandaag willen we ons beperken tot het maken en leveren van gordijnen en binnenzonnewering. Dat laatste is stilaan onze corebusiness geworden. Mensen willen woningen met grote ramen en met veranda’s, maar dan is zonnewering onontbeerlijk.”
Tussen vier muren
Peter De Meulemeester is 69, zijn echtgenote Ingrid Tegenbos 65. “Peter is met de zaak begonnen, maar toen hij ook als praktijkleraar is gaan werken, ben ik mee in de zaak gestapt. De gordijnen maken we zelf in ons atelier, onder de winkel. Ik heb dus al 42 jaar tussen vier keldermuren gezeten. Het werk doe ik nog altijd erg graag, maar het leven tussen die vier muren wil ik niet meer.”
Raamdecoratie
De winkel op de Belgiëlaan sluit, maar ondertussen hebben Peter en Ingrid hun woning in Grobbendonk verbouwd, om daar de activiteiten te kunnen voortzetten. “We beperken ons voortaan tot raamdecoratie. Thuis kan ik werken met zicht op de tuin. Een fysieke winkel is er dan niet meer, maar eigenlijk is dat ook niet nodig. We brengen toch altijd een bezoek aan onze klanten, om op te meten of om interieuradvies te geven. Dat blijven we nog doen zolang het kan.”
Meer gordijnen
De warmere zomers en de stijgende energieprijzen zetten mensen ertoe aan om weer na te denken over raamdecoratie. “Wij weten waarover we praten”, zegt Ingrid. “We volgen ook nog steeds cursussen en opleidingen bij onze leveranciers. We zijn dus mee met de nieuwste trends en technieken.”
Stiel verdwijnt
Peter en Ingrid hebben wel overwogen om de zaak over te dragen, maar vonden geen geschikte overnemer. “Het lijkt jongeren niet te interesseren”, zegt Peter. “Dat is jammer. Onze stiel lijkt stilaan uit te sterven. Natuurlijk willen we wat meer tijd vrijmaken voor onze kleinkinderen en om eindelijk eens een keer op reis te gaan, maar we laten onze klanten ook niet in de steek. De website en het telefoonnummer veranderen niet. Mensen kunnen Pergamene dus nog steeds contacteren.”