HELSEN Ludovic Helsen als jonge snaak in 2001 en vandaag met zijn vrouw Sofie. — © rr, mto

Patisserie Ludovic Helsen sluit de deuren na vier generaties: “We stoppen op een hoogtepunt en zoeken nieuwe uitdaging”

Patisserie Ludovic Helsen in Mol blijft nog open tot zaterdag 23 september en dan is het gedaan. Zaakvoerders Ludovic Helsen en Sofie Gielens kiezen voor een nieuwe uitdaging. “Bij de start bijna twintig jaar geleden hebben we ons voorgenomen om deze stap te zetten op ons vijftigste en zo te kunnen stoppen op een hoogtepunt”, vertellen ze.

Ludovic en Sofie openden in 2004 hun patisseriezaak in de Molse Lakenmakersstraat als vierde generatie van een gepassioneerde familie van warme bakkers. “Mijn overgrootvader is in de huidige Martelarenstraat begonnen met een bakkerij onder de familienaam Vanden Bergh”, vertelt Ludovic Helsen.

“Er was toen nog geen winkel, maar mijn overgrootvader ging van deur tot deur om zijn klanten hun dagelijks brood te bezorgen. Mijn grootvader Jozef Vanden Bergh trad in zijn voetsporen en opende een bakkerij met winkel in de Statiestraat. Vervolgens nam zijn dochter Suzanne Vanden Bergh de bakkerij over, samen met haar man Ludo Helsen. De naam van de bakkerij veranderde zo naar Helsen.

“Mijn ouders hebben het assortiment van de bakkerij fors uitgebreid, want in de jaren 80 en 90 wilden de klanten meer keuze hebben. Bakkerij Helsen werd zo een zaak met naam en faam in Mol en omstreken. Zelf hielp ik al van mijn 16 jaar mee in de bakkerij. En toen mijn ouders in 2004 stopten, hebben Sofie en ik onze eigen zaak opgestart in de Lakenmakersstraat.”

Suzanne Vanden Bergh en Ludo Helsen met Sofie Gielens en Ludovic Helsen in 2001. — © rr

Bij Patisserie Helsen kun je terecht voor een ruim assortiment aan broden en gebak. “We zijn vooral gespecialiseerd in gebak”, vertelt Sofie Gielens. “We hebben een divers aanbod: van hartige quiches over javanais en andere taartjes tot onze klassieke Helsen-biscuit. En uiteraard onze desserts. Een van onze specialiteiten is het Dessert Ninon, een taartje met bosbessen, frambozen, Crème Anglaise en Italiaanse merengue.”

“De kwaliteit staat altijd voorop”,zegt Ludovic Helsen. “Zo zocht ik altijd naar manieren om onze producten nog beter te maken, bijvoorbeeld door de beste ingrediënten te gebruiken zoals goede boter. Ik heb ook altijd dolgraag in de bakkerij gestaan, nog altijd trouwens. Of het nu om brood of patisserie ging, ik maak alles graag. Alleen waren beide vooral in het verleden moeilijk te combineren. Gelukkig is dat dankzij technieken zoals remrijs de laatste jaren veranderd, maar je blijft natuurlijk veel uren kloppen in de bakkerij.”

Ook opmerkelijk is dat Patisserie Ludovic Helsen op zondag gesloten is, wat uitzonderlijk is voor een warme bakker. “Dat is een bewuste keuze om op zondag tijd vrij te maken voor de kinderen”, vertellen Ludovic en Sofie. “Dat heeft ook geen effect op onze omzet, want we doen het op zaterdag heel goed. Omdat ons assortiment kraakvers is, kopen veel klanten hun brood en gebak voor zondag al op zaterdag.”

Ludovic en Sofie tijdens de opening van hun patisseriezaak in 2004. — © rr

“Mijn ouders zijn eigenlijk al met die traditie gestart”, zegt Ludovic. “We hebben zelfs een tijdje nog wel op zondag geopend met onze eigen zaak, maar uiteindelijk was het beter voor ons om die dag te sluiten.”

“Ook voor ons personeel is dat interessant, want ze weten dat ze zondag vrij hebben”, vult Sofie aan. “We hebben altijd heel trouw personeel gehad dat zich met hart en ziel inzet. Daar zijn we heel dankbaar voor. Veel van hen werken hier al sinds het begin. Daarom hebben we hen ook een jaar geleden als eersten laten weten dat we gingen stoppen.”

Sofie en Ludovic bij de oven van hun bakkerij. — © Tommy Maes

Zaterdag 23 september is de laatste openingsdag. Daarna sluiten Ludovic en Sofie hun zaak. “We zijn beiden 50 jaar en hebben ons bij de start van onze zaak al voorgenomen om dan een nieuwe uitdaging aan te gaan”, vertellen ze. “Op deze manier kunnen we ook op een hoogtepunt stoppen, want onze zaak draait nog heel goed. De meeste klanten zijn al op de hoogte en zij vinden het uiteraard jammer. Maar ze hebben er ook begrip voor.”

Een overnemer van de bakkerij is nog niet gevonden, maar volgens Ludovic en Sofie is er zeker nog een toekomst voor een warme bakker in Mol. “Een bakker die hard werkt en goede kwaliteit levert, kan hier zeker succes hebben”, zeggen ze. “Maar je moet ook een partner hebben die er helemaal achter staat en helpt in de zaak.”