MOL/POSTEL – De ‘verboden’ op- en afritten aan de douaneparking langs de E34 in Postel worden definitief afgesloten voor het verkeer. Dat hebben het Molse gemeentebestuur en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) samen beslist. In feite was het al verboden om via deze kleine invalswegen naar de snelweg te rijden, maar toch gebeurde dit nog vaak.
Zeker voor het vrachtverkeer zijn de douaneparkings langs de E34 in Mol een bekende plek. Vrachtwagenchauffeurs gebruiken de parking intensief als rustplaats. Dat blijft mogelijk, maar wat voortaan niet meer kan, is de parking op- af afrijden via de kleine wegen die naast de snelweg lopen. Deze toegangsweggetjes zijn verbonden met de douaneparkings in beide rijrichtingen, waardoor ze in het verleden – ondanks de verbodsborden – intensief werden gebruikt werden om de autosnelweg op te rijden of te verlaten. De verbodsborden die duidelijk maken dat de weggetjes uitsluitend door plaatselijk verkeer mogen gebruikt worden, werden daarbij massaal genegeerd.
Alleen nog hulpdiensten
Het gemeentebestuur van Mol en AWV hebben er nu tijdelijke barrières neergezet. Die worden binnenkort vervangen door definitieve afsluitingen. Wel zullen de douaneparkings – en dus ook de autostrade – via beide toegangswegen bereikbaar blijven voor de hulpdiensten. Wie de afsluitingen verwijdert en de verkeerssignalisatie negeert, riskeert een proces-verbaal. Er staat nu op de signalisatie duidelijk vermeld dat uitsluitend de hulpdiensten er nog langs mogen. Alternatieve op- en afritten zijn aan Belgische zijde afrit 26 in Retie – Arendonk. Aan Nederlandse kant gebruik je afrit 29 in Hapert.
Verkeerd aanzuigeffect
De illegale op- en afritten zuigen steeds meer extra verkeer aan naar wegen die hiervoor niet zijn uitgerust. Zo is de Reuselseweg aan beide zijdes van de grens een gemeenteweg. Ook de dorpskern van Postel is als toeristisch centrum met talrijke fietsers en wandelaars niet geschikt voor het verwerken van doorgaand internationaal verkeer.