De controles op de maximale lading van vrachtwagens worden scherp opgevoerd. Niet alleen zijn overladen trucks een gevaar op de weg. Ze zijn ook schadelijk voor de weginfrastructuur. André Wagenbouw heeft in die verscherpte wetgeving een heel eigen nichemarkt uitgebouwd. Het bedrijf uit Balen bouwt stationwagens, opleggers, trekkers en aanhangwagens om en respecteert daarbij de wettelijke verordeningen.
Zaakvoerder Marc Dierckx heeft het vandaag bijzonder druk. Zijn productiehallen in Overpelt staan nagenoeg elke dag vol. “Wij bouwen vandaag op versneld tempo stationwagens om. Bijna elke dag twee wagens. Wij werken op bestelling. Wij overleggen met de klant wat hij wil en leveren zijn Mercedes, Renault of Nissan af als een volwaardige bestelwagen. Zeker nu de bedrijfswagens en de bestelwagens onder druk staan en de fiscale aftrekbaarheid gelimiteerd wordt is het belangrijk om de correcte verhoudingen in te brengen. Wij maken in dit opzicht van je nieuwe Mercedes A bv. een handige bestelwagen.”
André Wagenbouw is al verscheidene jaren actief op de markt. André: dat is de vader van zaakvoerder Marc Dierickx. Die startte de firma destijds op. “Wij gaan ondertussen nog altijd door. Met onze opleggers, trekkers of aanhangwagens. Ja, het draait helemaal niet zo slecht. Ik heb het gevoel dat de crisis meer op televisie merkbaar is dan in de werkelijkheid van het dagelijkse leven.”
Het orderboek van André Wagenbouw staat ondertussen nog vol tot begin juni. Het bedrijf stelt 15 mensen tewerk. Tijdens het boekjaar 2011/2012 werd een omzet gerealiseerd van pakweg 1,3 miljoen euro.