De bedrijfssubsidies van Vlaio kunnen economische steun of innovatiesteun zijn. Minister van Economie Hilde Crevits (CD&V) schrapte vorig jaar de frivole toepassingen van de economische steun, zoals teambuildings of lessen mindfullness. Hierdoor daalde deze steun met een kleine 50 miljoen.
De innovatiesteun zit dan weer in de lift. Vlaanderen gaf aan 700 bedrijven samen 297,5 miljoen, en dat is bijna dubbel zo veel als vijf jaar geleden. Vlaio streeft hiervoor naar de Lissabon-norm, waarbij 3 procent van het BBP naar research & development gaat. Van het miljard euro dat de jongste vijf jaar aan innovatiesteun is uitgedeeld, is een kwart naar de top 25 van ontvangers gegaan.
Als je daar de economische steun bijtelt van de jongste vijf jaar, zie je enkele grote Kempische bedrijven staan zoals Janssen Pharmaceutica (48,2 miljoen euro), Genzyme Flanders (5,3 miljoen euro) en Umicore (32,9 miljoen euro). De Tijd verzamelde de cijfers op basis van jaarverslagen en de cijfers van 2020. Vlaio reageert in dezelfde krant dat de wet van de grote getallen speelt. “Grote O&O-intensieve bedrijven dienen meer en grotere projecten in omdat ze meer spenderen aan innovatie. Er is wel een limiet: maximaal 8 miljoen O&O (Onderzoek en Ontwikkeling)-steun per jaar en 12 miljoen voor internationale samenwerkingsprojecten.”
Volgens Unizo ging in 2020 de helft van de subsidies naar kmo’s, en het aandeel in het lijstje van 25 grootste ontvangers zakte naar 15 procent. ‘Tegelijk blijft de ambitie dat Vlaanderen een vestigingsplaats is voor de wereldwijde O&O-afdelingen van multinationals’, zegt Vlaio nog in De Tijd. Dankzij subsidies blijft Janssen in Vlaanderen aantrekkelijk binnen de Johnson & Johnson-groep. Door in te zetten op samenwerkingen creëren grote bedrijven ook interessante ecosystemen binnen de regio.
De concentratie in een beperkt aantal sectoren wordt aangepakt, luidt het nog. “We verlagen de drempels en zetten extra in op kennisverspreiding naar kmo’s. Met succes: nooit kregen zoveel bedrijven innovatiesteun als vorig jaar.” Volgens Unizo werpt deze strategie zijn vruchten af. In 2020 kregen kmo’s de helft van het budget, en zakte het aandeel van de grootste 25 ontvangers naar 15 procent.