Het bedenken van knappe oplossingen is vaak totaal iets anders is dan een mooi bedrijf uit de grond stampen. Wetenschappers kennen meestal niets van business, en zakenmensen weten evenmin veel van erg theoretische oplossingen.Daarom organiseerden VITO, UHasselt in samenwerking met iMinds een driedaagse ‘opportunity recognition workshop’ (ORW).
OR of Opportunity Recognition, is de vakterm voor het ontdekken van marktpotentieel in wetenschappelijk of technologisch onderzoek. Veertien VITO- en UHasselt-onderzoekers, van economen tot fysici, schreven zich in om het marktpotentieel van hun onderzoek te ontdekken.
Deelnemer Kris Broos, Team Leader Sustainable Materials Management VITO: “De workshop van iMinds laat mij als VITO-onderzoeker op een heel andere manier kijken naar mogelijke valorisatiepistes voor nieuwe en innovatieve ideeën. Hierbij staan potentiële marktvoordelen en verschillende businessconcepten centraal en niet zozeer het technologische onderzoek op zich. Het stelt me in staat om onze VITO-knowhow efficiënter in te zetten en te verankeren in de markteconomie binnen Vlaanderen en daarbuiten.”
Walter Eevers, Directeur Strategic Partnerships VITO: “VITO wil haar onderzoekers stimuleren om nog meer en ook eerder in het ontwikkelingsproces de economische realiteit als determinerende factor in beschouwing te nemen. VITO zet hiervoor intern trainingen op onder de leiding van een team van “innovation spotters”. Daarnaast laat VITO een aantal beloftevolle ideeën toetsen aan de externe realiteit, onder meer in deze Opportunity Recognition Workshop. Op deze manier wil VITO een aantal sterke start-ups realiseren.”