Omnipos wil 3 lokale handelaars met omnichannel verkoop per gemeente

omniposOmnipos, een nieuw online platform voor omnichannel verkoop voor lokale winkeliers, stelt zich een ambitieus doel. Het wil tegen eind 2018 in elke Vlaamse gemeente minstens 3 lokale handelaars die hun verkoop via verschillende kanalen organiseren. Omnipos, een label van LetzGo bvba uit Herenthout, biedt een beheersysteem aan waarmee de winkelier zijn productgamma kan beheren. Alle data wordt centraal in de cloud bewaard en alle kanalen maken gebruik van dezelfde data. Klantenkaart, kortingen, cadeaubonnen kunnen zowel in de winkel als online worden gebruikt.

“Het is bedroevend om op dit ogenblik te moeten vaststellen dat de meerderheid van de lokale winkeliers amper actief is op het internet”, zegt Yves Vander Veecken, zaakvoerder van Omnipos. “We zien 3 soorten winkeliers: een eerste groep heeft geen eigen website. Een tweede, de grootste, groep heeft een eigen website en is regelmatig actief op sociale media. Hun eigen website beperkt zich echter tot het vermelden van de merken die ze verkopen. Concrete producten zijn er vaak niet te zien. Op sociale media plaatsen zij enkele foto’s van nieuwe producten of acties. De laatste groep heeft reeds de stap gezet naar een uitgebreidere website of webshop met bestelmogelijkheid.”

Verschillende verkoopkanalen
Omnipos wil een vierde groep creëren, namelijk de lokale winkelier die aan omnichannel retail doet. “Hij biedt zijn klanten verschillende verkoopkanalen aan: zijn fysieke winkel, zijn website/webshop, misschien een instore kiosk of een digitaal scherm in zijn etalage”, legt Vander Veecken uit. “Potentiële klanten surfen vaak ’s avonds op internet op zoek naar een jas. Maar omdat ze die niet kunnen zien op de site van de lokale handelaar, kopen ze vaker bij grote ketens. Had de consument ook de optie gehad om de jas bij zijn lokale winkel op te halen, dan hadden veel consumenten voor deze oplossing gekozen. Consumenten kijken niet enkel naar de prijs, maar ook naar de service. We geloven sterk in ons nieuwe platform en zijn ervan overtuigd dat dit voor vele lokale winkeliers kan leiden tot meer omzet en een grotere klanttevredenheid.”