“Vijftien jaar geleden nam Iemants Willems over”, vertelt Raf Iemants, managing director bij Smulders. “Er waren plannen om hier de Lange Wapper te bouwen en daarvoor zouden we een kade nodig hebben.”
Het Lange Wapperproject, de brug over de Schelde, werd geschrapt en de kade kwam er niet. Ondertussen kwam Iemants in handen van Smulders. “Het plan om op deze plaats grote staalconstructies te bouwen en via het water te vervoeren, werd weer opgerakeld.”
Vlaanderen investeert
Vlaanderen investeert in de aanleg van laad- en loskades. Sinds 1998 kan dat in de vorm van een pps. “Willems haalt vrachtwagens van de weg”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) die de nieuwe los- en laadkade officieel in gebruik kwam nemen. “Elk schip, geladen met staalconstructies, vermijdt gemiddeld dertien vrachtwagens.”
De Vlaams Waterweg bouwde in samenwerking met Willems een kade van 186 meter en een diepgang van 3,5 meter, zodat er schepen tot 2.000 ton kunnen laden en lossen. Het project kostte zo’n twee miljoen euro. “Op deze plaats bouwen we een brug die in Leverkusen over de Rijn wordt gelegd”, zegt Raf Iemants. “Vandaag laden we een aantal main access platformen voor het offshore windmolenpark in de Dogger Bank. Er worden er zo 177 gebouwd.”
Meer binnenvaart
De Vlaamse overheid wil blijven investeren in dergelijke kaaimuren. “Vandaag gebeurt 16% van het goederentransport in Vlaanderen over het water”, weet minister Peeters. “In 2030 zou dat 20% moeten zijn. We hebben al 126 kaaimuren gerealiseerd en we investeren ook de volgende drie jaar nog 39 miljoen in de aanleg van kades die bedrijven moeten toelaten om de binnenvaart te gaan gebruiken.”