In 2020 zijn de biervolumes gemiddeld met 20% gedaald. Voor brouwerij Het Nest viel uiteindelijk de schade nog mee omdat de brouwerij zich tot dan vooral gericht heeft op drankenhandels en retail. “Het biervolume dat naar de horeca gaat, is relatief klein. Hierdoor konden we de schade beperken in 2020 tot -5%. In 2021 stijgen we 20% versus 2020 en 15% tegenover 2019”, verklaart Bart Cuypers van Brouwerij Het Nest. “Voor 2022 verwachten we een verdere groei tussen de 20 en 30%.”
Eerste Snakebite-blend ter wereld
De brouwerij ziet een stijging van de verkoop in binnen- en buitenland, en merkt ook een groei in het brouwen van bieren voor derden. “Daarnaast hebben we tijdens de corona-crisis nagedacht over hoe we onze brouwerij rendabel kunnen houden. Zo zijn we samenwerkingen aangegaan met andere brouwerijen zoals Alvinne uit Moen, waarvoor we 3 Kerstbieren brouwen. We hebben ook nagedacht over andere dranken die we in onze installatie kunnen produceren zoals cider en zelfs limonade die we nu allemaal voor externe klanten maken.”
Het Nest bracht zelf de ‘Snakebite’ op de markt, een blend van cider en de ‘Schuppenboer Grand Cru’. “Snakebite kan je bijvoorbeeld in een Ierse pub bestellen en dan krijg je een glas met de helft pils en de helft cider. Wij zijn de eerste brouwerij ter wereld die dit nu zelf blenden en zo op de markt brengen.”
Klaar voor groei
Door deze groei is de huidige locatie in Oud-Turnhout al lang te klein. Het werd dus dringend tijd om een nieuw magazijn te plaatsen. “In eerste instantie gaat deze enkel dienst doen als opslag voor de afgewerkte producten. Binnen een jaar of twee gaat ook de bottelarij naar de nieuwbouw omdat we daar meer plaats hebben om deze uit te breiden en te automatiseren”, besluit Cuypers.