Na een brand in 2021 is de oude lompenfabriek – in de volksmond beter bekend als ’t Voddenkot – om veiligheidsredenen verboden terrein voor iedereen. De familie Peeters (de eigenaar van het complex) heeft nu in samenwerking met RE-ST en aannemer Pluym-Van Loon een toekomstconcept bedacht, dat deze week een eerste maal werd gedeeld met de buurt.
Footprint
“De eerste reacties zijn positief, al was het maar omdat het pand eindelijk wordt aangepakt”, weet Brett Pluym. “Maar ook omdat het een mooi project is.” Het uitgangspunt is dat de reconversie wordt aangepakt binnen de footprint van de bestaande fabriek. Zo blijft de karakteristieke voorgevel aan de kant van de Markgravenstraat behouden. Wie ooit in het gebouw is geweest, weet dat de centrale koer een blikvanger is.
Deels behouden
“Die willen we dan ook behouden”, legt Tim Vekemans uit. “We praten hier wel over een betonconstructie uit het begin van vorige eeuw. Die is voor de helft nog heel stoer, maar voor de andere helft aangetast door weer, wind en brand. De goede helft gaan we behouden. Concreet: de voor- en rechterkant van de koer. Het gedeelte links en achteraan wordt vernieuwd, maar wel volledig in de sfeer van het oude deel. Zo blijft het gevoel dat je nu krijgt als je hier binnenstapt, behouden.”
Woningen en kantoren
De nieuwbouw laat de ontwerpers ook toe om een ondergrondse parkeergarage te voorzien, een must bij dergelijke bouwprojecten. Rond die centrale koer, die een uitgesproken groen karakter krijgt, worden woningen en kantoren voorzien. “Het gaat om kleine en grotere woongelegenheden”, weet Vekemans. “De verhouding tussen wonen en werken is voorlopig nog niet bepaald. Maar wonen en werken in een industriële sfeer is de ambitie. De structuur van het gebouw zal ook zo ontworpen worden dat het gebruik flexibel kan zijn in de tijd.”
Rust en spel
“Zeker is dat er veel aandacht zal gaan naar een tuin met luifel en fietsberging. Een plek op maat van de bewoners dus waar er ruimte zal zijn voor rust en spel. Die tuin is gesitueerd in de omgeving van de historische schouw. Die oogt momenteel wat bouwvallig, maar het is de ambitie om deze te behouden, als een belangrijk artefact dat herinnert aan het industriële verleden van de site.” De hoofdingang is straks nog steeds via de Markgravenstraat. Via de parking van de NMBS aan de achterkant van het complex wordt een doorgang voorzien die alleen te gebruiken zal zijn in noodsituaties.
Nieuwe naam
De initiatiefnemers hopen dat de volkse benaming die de Herentalsenaren het pand hebben toegedicht stilaan kan verdwijnen om plaats te maken voor Het Fabriek. De volgende maanden wordt het concept verder verfijnd. Tegen het einde van het jaar kan er dan een concreet plan zijn. “Dan is het wachten op het afleveren van de nodige vergunningen”, weet Brett Pluym. “We gaan in die periode zeker opnieuw terugkoppelen met de buurt. Met wat geluk zijn we volgend jaar aan het verbouwen.”