Nieuw Italië-magazine Non Solo wortelt in de Kempen

Non SoloVanaf 4 april ligt Non Solo in de Vlaamse krantenwinkel, een gloednieuw magazine dat exclusief bericht over Italië. Mede-initiatiefnemer en eindredacteur is Jeff Keustermans uit Beerse, advocaat van beroep maar Italië-liefhebber in hart en nieren. Met een grafisch bureau en drukkerij uit Beerse en met driekwart van de journalisten uit de streek kleurt het blad helemaal Kempens.

In een tijd dat gedrukte media hun oplages zien slinken, is de lancering van een nieuw magazine een bijzonderheid. “Het idee vloeit voort uit een vroegere hobby”, zegt Keustermans. “Ik heb altijd tijdschriftjes gemaakt en reisverhalen geschreven die onder meer gepubliceerd werden in De Tijd, De Morgen en Grande. Ik wou er meer tijd aan besteden, maar de vraag was hoe.”

Terzelfder tijd ontstond een liefde voor Italië. “Negen jaar geleden kochten mijn echtgenote en ik een grond en bouwden een huis in een dorp een uur ten noorden van Rome. Ik ben intussen 54 jaar en dan begint een mens al eens na te denken wat hij nog verder wil in het leven”, lacht de Keustermans. Om het blad uit te geven werd de bvba Teverina opgericht, met zijn vrouw Ingrid Arckens als zaakvoerder en ook al genoemd naar een streek in de buurt van Rome.

Toscane, Rome,…
Het eerste nummer is 116 pagina’s dik en bericht over heel de laars: een artikel over Toscane met onder meer een mooie, onbekende vallei, shoppingtips en hippe eetzaken in Rome, 50 jaar Lamborghini. Uiteraard ontbreken Italiaanse recepten niet en zijn er bijdragen over Sicilië en Umbrië.

Non Solo verschijnt op 5.000 exemplaren en wordt verdeeld naar de krantenwinkels via Betapress uit Turnhout. Het grafische werk gebeurt bij Outline Graphics en het drukken bij Drukkerij Daneels, beide in Beerse. “De bedoeling is om 1 keer per jaar te verschijnen dit en volgend jaar, om dan zo snel mogelijk door te groeien naar twee of drie nummers per jaar”, besluit Keustermans. Een nummer kost 5,95 euro.