Koen Mertens Argenta Turnhout Koen Mertens bij de appel, die centraal staat in het nieuwe Argentakantoor. Foto: BERT DE DEKEN

NET OPEN. Argenta brengt drie kantoren samen op één centrale locatie

Een nieuw Argentakantoor in de Victoriestraat in Turnhout vervangt de drie kantoren in de Merodelei, de Patersstraat en de Graatakker. “Maar we blijven gemakkelijk bereikbaar, dicht bij de mensen en met een persoonlijke service”, verzekert kantoorhouder Koen Mertens ons.

Centraal in het kantoor staat een glimmende groene appel. “Die is nog van mijn voorganger”, verklapt Koen Mertens. “Vroeger stond hij achteraan in een hoekje, in dit nieuwe kantoor hebben we hem een prominente plaats gegeven. Want de appel, dat is toch hét symbool van Argenta.”

De appels zijn alomtegenwoordig in het nieuwe kantoor in de Victoriestraat, dat deel uitmaakt van het winkelcentrum op de LeBonsite. Ook de kantoren van de medewerkers dragen allemaal de naam van een appelras. “We hebben hen daar mee verrast”, lacht Koen Mertens. “We hebben onze medewerkers naar hun favoriete appelras gevraagd. Gelukkig had iedereen een andere smaak, zodat we ieders kantoor de naam van een ander appelras kunnen geven. Wie bij Victor moet zijn, zeggen we dat hij of zij bij Granny Smith moet aankloppen.”

Overal in het bankkantoor zijn verwijzingen naar appels te vinden. Foto: BERT DE DEKEN

“Dat is die zure appel waar ze door moeten bijten”, lacht Victor, maar zijn brede glimlach verraadt een meer hartelijke ontvangst. “Daarop zetten we sterk in”, benadrukt Koen Mertens. “We willen een toegankelijke bank zijn. Daarom zijn er twee ingangen, een in de Victoriestraat, een andere bij de parking LeBon. Tussen 9.30 en 12.30u kun je hier zonder afspraak terecht. Voor onze veiligheid en die van onze klanten is er dan geen geld in het kantoor. ’s Namiddags wel, maar dan moet je via het veiligheidssas aan de parking LeBon binnenkomen. We hebben ook nog steeds een eigen bankautomaat. Die staat in de Victoriestraat en daar kan dag en nacht geld worden afgehaald.”

Centrale ligging

Om de klanten een vertrouwde omgeving te bieden, zijn er zeteltjes waarin ze kunnen wachten. Voor het personeel is er een open keuken centraal in het kantoor. “De meeste klanten reageren positief op onze verhuizing. Het was niet gemakkelijk om op een centrale plaats met voldoende parking in de buurt een voldoende groot kantoor te vinden, maar deze locatie is ideaal. Enkele klanten, die slecht ter been zijn, waren wel misnoegd. Voor hen hebben we geen oplossing, want alle bankverrichtingen moeten binnen de muren van dit kantoor gebeuren. Maar we nemen wel de tijd om bij de klanten een bank-app te installeren en het gebruik ervan aan te leren.”

Argenta blijft bij uitstek een bank voor particulieren. “Maar vanaf volgend jaar breiden we ons aanbod uit naar zelfstandigen en kleine kmo’s. Want zoals de stichter van onze bank ooit zei: je moet grazen waar de kudde niet staat.”