Weinig voorbijgangers zullen het pand van Studio Retag in de Molse Kloosterstraat achteloos passeren. Daarvoor is de gevel in een te opvallend paars geschilderd. “Helemaal zelf gedaan”, glimlacht Nathalie. Binnen is de sfeer al even vrolijk, mede dankzij de kleurrijke prints in de kledingrekken. “Veel vintagewinkels hebben een meer sportief aanbod, wij verkopen eerder verfijnde en vrouwelijke kleding. Al willen we in de toekomst ons aanbod aan streetwear uitbreiden.”
Populair zijn onder meer jurken met toffe prints, jeansvesten, salopettes én – hou je vast – Disney. Voor dat laatste is zelfs een heel kledingrek voorbehouden, centraal in de winkel. “Er is ongelooflijk veel vraag naar”, zegt Nathalie. “Echte fans weten ondertussen ook dat wij gespecialiseerd zijn in Disney. Meermaals per week krijgen we berichten met de vraag naar nieuwe spullen. Als ik alles wat hier aan dit rek hangt op de webshop zet, is het meteen verkocht.”
Kevin: “De aantrekkingskracht van Disney zit hem vooral in de nostalgie. Mensen die ernaar zoeken, zijn vaak opgegroeid met het merk en de films. We kiezen er wel bewust voor om alleen kleding uit officiële Disneystores of van Donaldson te verkopen. Die zijn van zo’n goeie kwaliteit dat je soms zelfs niet ziet dat een kledingstuk al tientallen jaren oud is. Een Mickey Mouse-T-shirt van H&M vind je hier niet.”
Ook heel populair zijn wat Nathalie ‘bohovestjes’ noemt, gilets in een bohemienstijl met opvallende borduursels. “Ze zijn mooi op zichzelf en met alles te combineren. Het vakmanschap dat in deze stuks zit, is echt opvallend. Zulke kwaliteit wordt vandaag amper nog gemaakt.”
Juttu
Zelf dragen Nathalie en Kevin al jaren vintage. Het is uit die persoonlijke passie voor tweedehandskleding dat in 2020 Studio Retag is gegroeid. “We zijn klein en voorzichtig begonnen”, zegt Nathalie. “Eerst zochten we vooral naar kleding voor vrienden en collega’s die onze stijl heel tof vonden, maar geen zin hadden om zelf rommelmarkten af te schuimen op zoek naar soortgelijke stuks. Dus deden wij dan in hun plaats. Geleidelijk aan begon ik ook met het verkopen van kleding via Instagram en toen dat goed begon te lopen, volgde de webshop.”
De echte doorbraak kwam er vorig jaar, na een mailtje van Juttu. “Zij vroegen of we ons merk in hun filialen wilden hangen. Eerst dacht ik dat het een spammail was, zo ondersteboven was ik ervan”, glimlacht Nathalie.
Ondertussen neemt Juttu maandelijks tot zevenhonderd kledingstukken af. Die worden verkocht in de filialen in Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven. “De samenwerking met Juttu heeft ons een enorme boost gegeven. Misschien waren we er anders ondertussen al mee gestopt”, zegt Kevin. Vandaag is het tegendeel waar. Studio Retag draait als nooit tevoren. “We hebben er zelfs onze vaste jobs voor opgezegd. Nathalie werkte in de IT en ik als aankoper in een ziekenhuis. Het blijven combineren, was niet langer haalbaar. We draaien nu echt op volle toeren.”
Werk is er immers genoeg. Want naast het aankopen van een enorme stock, checken én wassen Nathalie en Kevin al hun kledingstukken zelf. “Waar we kunnen, voeren we ook herstellingen uit. Denk aan losse naden opnieuw vaststikken of een knoop aannaaien. Dat zijn kleine ingrepen waarmee we toch weer extra kledingstukken redden van de afvalberg.”
Want vintage mag dan hip zijn, met hun merk willen Nathalie en Kevin ook de strijd aangaan met fast fashion. “Iedereen wil graag trendy zijn en daar speelt fast fashion heel hard op in. Wij willen bewijzen dat je er met tweedehandskleding minstens even goed kan uitzien. Beter zelfs, want alle stuks zijn uniek.”
Kicken
Kevin en Nathalie runden Studio Retag de eerste jaren vanuit hun eigen huis in Leopoldsburg. “We hadden er een klein kamertje ingericht met een paar kledingrekken. Klanten konden er komen passen. Maar het merendeel van de verkoop gebeurde via de webshop.”
Sinds de samenwerking met Juttu werd hun minishowroom aan huis veel te klein. “Op een gegeven moment lag ons huis van boven tot onder vol kleding”, zegt Kevin. “Het mag dan onze passie zijn, toen het ons dagelijks leven begon te beheersen, wisten we dat we op zoek moesten naar een ander pand. Het liefst een waar we een winkel konden combineren met stockageruimte.”
Dat vonden ze dus in het centrum van Mol. Kevin: “We hebben ook gekeken naar Antwerpen of Brussel, maar daar is alles natuurlijk veel duurder. Bovendien is het aanbod er al enorm groot. Hier in de regio was er nog geen echte vintagekledingwinkel. Dat horen we ook van lokale klanten, die zeggen blij te zijn met onze komst.” Er komen ook mensen van veel verder weg langs. “We kregen al klanten over de vloer uit Brugge, Gent en Nederland. Beseffen dat ze speciaal voor ons naar Mol zijn gekomen, ja, dat is natuurlijk kicken.”
Studio Retag, Kloosterstraat 9, 2400 Mol