Op 1 juli van dit jaar ging vanuit Heist-op-den-Berg het wooninspiratieplatform Abitaz online. Na goed 2 maanden is het met 550 projecten, ruim 5.300 foto’s en 1.500 bezoekers per week het belangrijkste in zijn genre in België. Initiatiefnemers Steven Roziers en Jef De Meutter koesteren internationale plannen.
Abitaz komt voort uit DM Lights, de online verlichtingszaak van Jef De Meutter uit Heist-op-den-Berg. “We wilden mensen inspiratie bieden maar verlichting was daarvoor te beperkt”, vertelt Steven Roziers, die werkzaam was bij DM Lights maar intussen de operationele leiding heeft bij Abitaz. De twee richtten een nieuw bedrijfje op en bieden professionelen de mogelijkheid om hun woonprojecten voor te stellen aan de hand van een fotoreportage. Bezoekers die een project tof vinden en meer informatie willen, klikken door en komen bij de uitvoerder terecht.
10.000 likes
“Meer dan 100 professionals hebben al 1 of meer projecten online, het merendeel uit Vlaanderen maar ook al enkele uit het buitenland”, weet Roziers. “In totaal gaat het om 550 projecten en op dit moment 5.304 foto’s. Gemiddeld lokken we al 1.500 bezoekers per week. Op Facebook hebben we zopas onze 10.000 like gevierd.”
Naast operationeel manager Roziers werken op dit moment nog een developer en een medewerkster die data verwerkt voor Abitaz. Dat het de extensie .com gebruikt, wijst op de internationale plannen. “In Noord-Amerika bestaan er soortgelijke platformen, maar in Europa is geen enkel zoals wij. We gaan binnenkort nog een stap verder. Dan zal het mogelijk zijn om producten die je ziet op de foto’s, te taggen en aan te kopen.”
Waar verder het verdienmodel zit? “In een volgend stadium wordt het mogelijk om te adverteren zonder dat het storend zal overkomen. Voor de woonprofessional zal het publiceren van projecten altijd gratis blijven”, benadrukt Steven Roziers nog.