Lidl en Heylen Warehouses willen in Herentals een nieuw distributiecentrum bouwen om vanaf 2027 de Antwerpse filialen te bevoorraden. Ondanks een voorwaardelijke vergunning van de provincie Antwerpen tekenden omwonenden, met onder anderen mobiliteitsdeskundige Kris Peeters, beroep aan, uit vrees voor extra verkeersdrukte en negatieve effecten op de leefomgeving. In plaats van het beroep af te wachten, beslisten de betrokken partijen om in dialoog te gaan. Die gesprekken leidden begin 2024 tot een akkoord met duidelijke afspraken:
– Het opstellen van een bedrijfsvervoersplan dat vrachtwagens weert van de Herenthoutseweg.
– Een onafhankelijke studie naar de impact op de omgeving.
– Optimalisaties op het vlak van vergroening, verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur.
Een multidisciplinair team aan zet
Onder leiding van professor Maarten Van Acker brengt een team van experts de omgeving en de bedrijfszone in kaart, met het oog op een duurzame toekomst voor bedrijven én buurtbewoners. Dit team werkt nauw samen met belanghebbenden zoals buurtbewoners, lokale overheden en bedrijven. Transparantie en participatie staan hierbij centraal.
“We willen een voorbeeld stellen van hoe samenwerking tussen publieke en private partijen kan leiden tot duurzame oplossingen die ecologisch, economisch en sociaal renderen,” zegt Van Acker.
Drie schaalniveaus
Het onderzoek richt zich op verschillende niveaus:
- Het bedrijf: Verbeteringen aan het distributiecentrum en directe omgeving, zoals verkeersveiligheid, vergroening en betere ontsluiting via de Diamantstraat.
- Het bedrijventerrein: De bedrijfszone rond de E313, met focus op doorstroming en scheiding van fiets- en vrachtverkeer.
- De stad: De bredere omgeving van de Herentalse ring tot de Lierseweg, met aandacht voor leefbaarheid in omliggende wijken.
Door te leren van internationale voorbeelden en in te spelen op lokale beleidsplannen zoals het Mobiliteitsplan Herentals, streeft het team naar concrete en haalbare oplossingen.
Een visie voor de toekomst
Het project loopt tot eind 2025 en moet leiden tot verbeteringen op het gebied van mobiliteit, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit. “Met een sterk team, samenwerking en betrokkenheid van alle partijen hopen we niet alleen deze uitdaging aan te pakken, maar ook een blauwdruk te bieden voor toekomstige projecten,” besluit Van Acker.
Door het integreren van bestaande plannen, betrokkenheid van de buurt en een grondige analyse van de impact, vormt dit onderzoek een unieke kans om economische groei te verzoenen met een betere leefkwaliteit.