DAF-CF-Electric

Mooie jaarcijfers DAF Trucks houden ook fabriek in Oevel op peil

OEVEL – DAF trucks heeft het afgelopen jaar zijn productie en marktaandeel solide kunnen houden. Bij het bekendmaken van de jaarcijfers is gebleken dat de vrachtwagenfabrikant in 2019 bijna zo goed scoorde als in de topjaren 2017 en 2018. Dat is ook goed nieuws voor de fabriek in Oevel (Westerlo). Ondertussen zet DAF ook in op de productie van elektrisch aangedreven vrachtwagens.

DAF produceerde vorig jaar 64.148 vrachtwagens. Dat was ruim vier procent minder dan in recordjaar 2018, maar historisch gezien nog altijd een hoog niveau. De hindernissen voor de internationale truckmarkt waren nochtans niet van de minste: grote onzekerheid door de Brexit en een dreigende Chinees-Amerikaanse handelsoorlog. Het maakte amper iets uit: 16,3 procent van de zware trucks in Europa is een DAF. Daarmee ging het marktaandeel in Europa met 0,3 procent lichtjes achteruit, maar DAF blijft moeiteloos nummer drie in Europa, achter koplopers Mercedes en Scania.

Voor de Europese vrachtwagenmarkt wordt dit jaar een terugval verwacht. Toch gaat president-directeur Harry Wolters er nu vanuit dat DAF zijn productietempo van 200 vrachtwagens per dag kan handhaven: “De orderontvangst is vergelijkbaar met vorig jaar. In Europa wordt het misschien wat minder, maar de verkopen buiten Europa kunnen voor een extraatje zorgen.”

Elektrische vrachtwagen

DAF start dit jaar ook met de verkoop van de elektrische CF-vrachtwagen.  Wolters verwacht dat verkoopaantallen daarvan langzaam zullen stijgen. “Na een jaar of vijf kunnen het er meer dan 1.000 per jaar zijn.”

DAF meent wel dat door de beperkte batterijcapaciteit de e-truck voorlopig alleen voor regionale distributie geschikt is. “Voor lange afstand vervoer is het nog geen alternatief. Op diesel kun je 3.000 tot 4.000 kilometer rijden met een tank. Met een elektrische truck is dat 200 tot 300 kilometer. Dat zal de komende jaren nog wel groeien naar 400 tot 500 kilometer.  Maar ik zie het aantal laadstations nog niet snel vertienvoudigen. Wij hebben veel klanten die met hun truck over de lange afstand 160.000 kilometer per jaar doen. Die rijden haast dag en nacht. Hoe en waar ga je die onderweg opladen? Wij zien zeker een toekomst voor elektrisch rijden, maar we willen wel tegengewicht bieden tegen de euforie die nu soms heerst. Voor lange afstanden blijft diesel nog aantrekkelijk”, luidt het.

DAF gelooft voor nu al wel in een toekomst in elektrisch rijden voor distributie in de stad. Daarom levert het bedrijf in 2020 zijn eerste elektrische vuilniswagen af. “Ik denk dat de grote doorbraak van de elektrische vrachtwagen nog wel een jaar of tien op zich laat wachten. Maar we zijn ermee bezig, net als met motoren op waterstof.”

Fabriek in Oevel

De productie van vrachtwagencabines in de fabriek in Oevel (Westerlo) blijft op hetzelfde peil van 210 per dag. Dat betekent ook dat alle tijdelijke contracten behouden blijven. Tezelfdertijd wordt aan stevig tempo verder gebouwd aan de nieuwe fabrieksgebouwen in Oevel. Die bouwwerken duren nog zeker tot in 2021.