De verhuur van bestelwagens en trucks is zoveel als een heuse koortsthermometer voor de globale economie. Het lijkt er alvast op alsof de recessie de koorts hoger opdrijft. Bij Mols Huurwagens in Hulshout is vandaag minder dan de helft van de beschikbare wagens op de baan. “Dat zou minstens 60% moeten zijn,” zegt bedrijsfleider Jos Mols.
Mols Huurwagens is in 1985 opgezet uit het transportbedrijf van vader Mols. De verhuur van voertuigen is evenwel snel uitgegroeid tot een eigen bedrijf dat het vandaag even moeilijk heeft. Mols Huurwagens beschikt vandaag over liefst 220 bestelwagens, personenwagens en vrachtwagens. Die zijn verdeeld over een 30-tal agenturen. Via Location de Véhicules zelfs tot in Charleroi. “Het arsenaal is wél afgebouwd van vroeger meer dan 300 voertuigen.”
Jos Mols kijkt even bezorgd tegen de huidige sociaal-economische ontwikkelingen aan. De recessie is duidelijk voelbaar. De lange winter heeft de economische activiteiten bovendien verlamd. Gevolg: minder huurwagens op de baan. “We mogen hopen dat het snel lente wordt en iedereen weer aan de slag gaat”, zegt hij. “Voorlopig gaat het de verkeerde richting uit met ons land. De bedrijven aarzelen, de consumenten besparen. 2013 had nochtans alles om een goed jaar te worden. Beter alvast dan 2012 toen de paniek zowat algemeen was. Tussen april en augustus waren onze activiteiten met zelfs 40% gedaald.”
Mols Huurwagens probeert zich ondertussen te herpositioneren. Door onder meer ook sterker naar de particuliere markt toe te werken.
Het bedrijf stelt vandaag acht mensen tewerk. Mols Huurwagens is nog altijd een familiebedrijf dat gecontroleerd wordt via de holding “De ene kous.” Vanwaar die gekke naam? “Het kind moest gewoon een naam hebben. Apple Computer is toch ook een gekke naam? De ene kous refereert naar die vaststelling dat de mensen hun spaargeld gewoon in een kous staken.”