Met een startplan voor kernversterking gaat het gemeentebestuur van Mol de strijd aan tegen de langdurige en structurele leegstand van winkelpanden in het centrum. Het plan kwam tot stand met medewerking van handelaars, winkeleigenaars, ondernemers en de betrokken gemeentediensten. “Ook binnen een moeilijke economische context en de snelle opmars van online shoppen, geloven we in de meerwaarde van een sterk lokaal handelscentrum”, zegt schepen van Lokale Economie Kathleen Deckx.
In een aantal straten zoals het Statieplein en het eerste deel van de Statiestraat kampt Mol met een relatief hoge leegstand. Het nieuwe plan richt zich op verschillende acties. “Allereerst willen we innovatie bij onze handelaars stimuleren en extra inzetten op vernieuwende winkelconcepten”, aldus de schepen. “Concrete projecten daarbij zijn de ondersteuning van startende winkeliers en het stimuleren van pop-up stores. Een tweede groep acties richt zich op het verhogen van de gezelligheid en de attractiviteit van het handelscentrum.” Het gaat dan om het vergroenen van openbare ruimtes, het omvormen van een stuk braakliggende grond tot een groenparkje, enz.
Fiets en openbaar vervoer
Daarnaast wordt ook een pijnpunt aangepakt, namelijk een betere verkeersdoorstroming en parkeergelegenheid. “Parkings moeten goed bewegwijzerd zijn met duidelijke parkeerinformatieborden op de invalswegen. Deze leiden bezoekers vooral naar de gratis randparkings die op enkele minuten wandelen van het handelscentrum liggen. We werken oplossingen uit voor het laden en lossen zodat deze geen opstoppingen meer veroorzaken op piekmomenten. Daarnaast blijven we initiatieven ontwikkelen om het fietsen in het centrum te stimuleren en starten we creatieve campagnes om de bereikbaarheid van Mol te promoten via het openbaar vervoer.”
Naast deze omkaderende initiatieven neemt het gemeentebestuur zich voor om in probleemzones met gerichte initiatieven potentiële investeerders in contact te brengen met eigenaars van langdurig leegstaande winkelpanden.