Met gepaste trots leiden Dirk Spooren, medezaakvoerder Jonas Douwen en sales- en marketingmanager Sofie Hermans de federale minister rond in het bedrijf, dat in 2019 nog werd uitgebreid.
“Dat gebeurde net voor de eerste lockdown”, vertelt Sofie Hermans. “Omdat alle evenementen stilvielen en wij vooral producten voor festivals en evenementen maken, was dat even schrikken. Gelukkig kan het bedrijf dan rekenen op de creativiteit van Dirk en Jonas.”
Speeltuinen
Inventiviteit leidde 26 jaar geleden tot de oprichting van het bedrijf. “Wij baatten destijds speeltuinen uit”, vertelt Dirk Spooren. “Zowel binnenspeeltuinen als bijvoorbeeld de klimtoren aan het Zilvermeer. We waren op zoek naar een systeem om duidelijk te maken welke kinderen wel en niet hadden betaald. We konden ze moeilijk een stempel op het hoofd zetten. Op een beurs in Orlando ontdekte ik een systeem met polsbandjes. Dat konden we zelf ook.”
De papieren polsbandjes die we allemaal kennen van de festivals, fabriceert Orakel nog steeds. “Ik herinner me nog hoe we de bezoekers op een artiestenbeurs in Eindhoven moesten tonen hoe je zo’n polsbandje moest aanbrengen en waarvoor het diende”, lacht Dirk Spooren.
Overnames
Het gamma van Orakel breidde sinds de oprichting in de garage van Dirk Spooren sterk uit. De coronacrisis spartelde het bedrijf met succes door. “We hebben in die periode drie bedrijven overgenomen, om meer te differentiëren”, legt Sofie Hermans uit. “We kochten een bedrijf dat kermisjetons maakt. Het had een druktechniek met foliedruk die wij nog niet hadden. Deze aanwinst versterkt onze positie vooral op de Amerikaanse markt.”
“Vorig jaar namen we Eurotag over. Dat maakt sleutellabels voor onder andere de auto-industrie en de vastgoedsector. Voor ons is dat een nieuwe markt. Dit jaar namen we nog een bedrijf over dag badges maakt, vooral voor scholen en bedrijven. Ook dat is voor ons een nieuw doelpubliek.”
Buitenlandse studenten
De producten van Orakel zijn seizoensgebonden. In de winter draait de productie op lagere toeren. “Daarom breiden we uit naar streken waar het warm is wanneer het hier koud is”, zegt Dirk Spooren. “Vaak gebeurt dat via buitenlandse studenten die ooit bij ons stage liepen.”
80% van de productie is ondertussen voor het buitenland bestemd. Orakel levert in honderd landen en heeft acht buitenlandse kantoren. “Het Hongaarse kantoor kwam er nadat een Hongaarse student hier stage had gedaan. In Hongarije is vooral vraag naar lanyards. De student heeft op een gegeven moment voorgesteld om deze zelf in Hongarije te produceren. Sindsdien hebben we dus daar ook een productie-eenheid.”
Duurzame doelstellingen
Jonas Douwen toont minister Verlinden hoe Orakel inspeelt op de sustainable development goals, onder andere door zo weinig mogelijk afval te produceren en materialen te recycleren. Wanneer Dirk Spooren haar enkele bolletjes geeft die van gerecycleerde kauwgom zijn gemaakt en tot kunststof jetons worden verwerkt, beseft minister Verlinden plots dat iemand dat ooit al in de mond heeft gehad.
“In die munten is Orakel marktleider”, vertelt Dirk Spooren trots. Maar de sustainable development goals vertalen zich ook in verbinding. Verbinding met de buurt en de plaatselijke schoolkinderen, met wie Orakel in de straat vijfduizend krokusbollen heeft geplant. Verbondenheid ook met Retie, waar alles is begonnen. “We hebben hier in 2019 nog gebouwd, maar ook dat gebouw is al te klein. Daarom zijn er nu uitbreidingsplannen. Ook in Retie, want hier gaan we nooit weg.”