kanaal

Minder transport over Kempense kanalen

De trafiek over het Albertkanaal viel vorig jaar met 2,11% terug tegenover het jaar voordien. Op de kleinere Kempense kanalen was de terugval groter en dat had vooral te maken met de droge zomer en de watertekorten.

2017 was nog een recordcijfer voor een Albertkanaal en dat had deels te maken met een sluis die in Nederland kapot was en waardoor er in januari 2017 meer schepen voor het Albertkanaal kozen. “Houden we hier rekening mee, dan komen we voor 2017 en 2018 uit op ongeveer dezelfde tonnages”, zegt Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg.

Gegroepeerd versluizen
Op het kanaal Herentals-Bocholt was er een daling van 5% en op Dessel-Schoten zelfs 8% mnder. Voor Dessel-Kwaadmechelen noteerde de waterwegbeheerder 10,4% meer trafiek. De lage waterstanden als gevolg van de lange, droge zomer krijgen hiervan de schuld. Een tijdlang moesten binnenschepen gegroepeerd versluizen om water te sparen en daarnaast moesten waterkrachtcentrales worden ingeschakeld om water weer over te pompen naar hoger gelegen gebied.

De Vlaamse Waterweg voert een meerjarenplan uit voor een verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. De laatste komen in de periode 2020-2021 aan de beurt zodat er vanaf 2022 een vrije doorvaarhoogte is van 9m10. Daardoor er kunnen binnenschepen met 4 lagen containers onderdoor.

Over alle Vlaamse waterwegen was er vorig jaar een groei van 1,7% tegenover het topjaar 2017. Dat resulteerde in 72 miljoen ton goederen. Het containervervoer steeg met 3,6%, het palletvervoer zelfs met 42%.