Miko uit Turnhout verwerft een belang van 70 procent in ABC Mokka, een Deens koffieservicebedrijf. ABC Mokka is actief in de regio rond Kopenhagen en behaalde in 2012 met 20 medewerkers een omzet van 47,5 miljoen Deense kroon (ongeveer 6,5 miljoen euro). “Twee jaar geleden startten we met een zoektocht naar bedrijven die ons een stevige voet aan de grond zouden geven op de Scandinavische markten”, zegt CEO Frans Van Tilborg van MIKO. “In maart van dit jaar leidde dit tot de succesvolle overname van Kaffekompaniet in Zweden. We zijn tevreden dat we nu Denemarken kunnen toevoegen aan onze groeiende lijst van thuislanden. In het bijzonder zijn we blij dat de drie mede-oprichters van ABC Mokka bereid waren een minderheidsbelang in het bedrijf te behouden en hun respectieve managementtaken verder te zetten. Hun resterende belang van 30 procent is onderworpen aan een aan- en verkoopoptie die ten vroegste binnen vijf jaar kan worden uitgeoefend.”
ABC Mokka focust op het leveren van koffieservice-oplossingen voor grote en middelgrote klanten in het “office coffee service (OCS)”-marktsegment, evenals op de verkoop van koffietoestellen. Het bedrijf is het resultaat van de fusie, in 2012, van ABC Kantineautomater (opgericht in 2003) en Mokka Kompagniet (opgericht in 2008). Door deze fusie werd een sterke groeiende speler gecreëerd op de Deense koffieservicemarkt, met vooral een sterke aanwezigheid in de regio Kopenhagen. Dit is een regio waar veel grote bedrijven hun globaal of Scandinavisch hoofdkwartier hebben.
Deze overname past perfect in onze langetermijnstrategie van de Turnhoutse koffieservice- en kunststofverpakkingenspecialist om via dochterondernemingen koffieserviceorganisaties op te zetten in een groeiend aantal landen, tot nu toe België, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Polen, Australië, Zweden en nu Denemarken. Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 35-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Euronext Brussel. De groep haalde in 2012 met 700 medewerkers een omzet van 138 miljoen euro, waarvan 50,92 procent in het koffiesegment en 49,08 procent in het kunststofsegment.