miko

Miko verkoopt verpakkingsafdeling

De Turnhoutse groep Miko verkoopt haar verpakkingsafdeling aan het Duitse Paccor en zal zich hierdoor in de toekomst focussen op koffieservice. Dat laat het bedrijf zelf weten in een persmededeling. De verpakkingsafdeling maakt vooral botervlootjes, schaaltjes en doosjes voor kant-en-klare maaltijden.

Frans Van Tilborg, ceo van Miko legt uit waarom het bedrijf tot de transactie wil overgaan. “De Miko-groep bestaat uit 2 afdelingen, namelijk de koffieservice en de kunststofverwerking. Historisch is er een duidelijk verband. De éénkopskoffiefilter die Miko midden vorige eeuw lanceerde bestond voor een groot gedeelte uit kunststof. Daaruit groeide Miko Pac, dat kunststofverpakkingen produceert voor voeding en home-care. Ondertussen zijn beide afdelingen volledig zelfstandig, met elk hun eigen investeringsnoden. We beschikken echter maar over 1 investeringsportefeuille en deze is onvoldoende geworden om beide uit de kluiten gewassen afdelingen toe te laten hun eigen groeiambities waar te maken en correct in te spelen op de nieuwe markttendensen.”

Miko vindt Paccor een goede match, zegt Van Tilborg. “Het is een bedrijf dat vanuit een 16-tal vestigingen met 3.000 werknemers een omzet van 600 miljoen euro draait. Het is succesvol in dezelfde marktsegmenten als Miko Pac, met een breed assortiment, een ruim scala aan productietechnieken en R&D-initiatieven.” De familiale mede-eigenaren Kristof Michielsen en Karl Hermans blijven aan het roer van Miko Pac.

De transactie moet nog goedgekeurd worden door de relevante mededingingsautoriteiten. Volgens een extra persbericht dat Miko verstuurde, heeft de Raad van Bestuur van Miko NV nog geen definitieve beslissing genomen over de specifieke aanwending van de overnameprijs, die het mits de goedkeuring zal ontvangen. “Het spreekt weliswaar voor zich dat toekomstige investeringsnoden in de koffieserviceafdeling de nodige aandacht zullen blijven krijgen”, aldus Miko.

Vorige week maakte Miko nog bekend dat het een 25 % aandeel nam in MAAS, een Nederlandse specialist in koffie vending, met een pre-COVID omzet van 70 miljoen euro.