Miko stapt in Nederlands koffiebedrijf Maas

Het Turnhoutse bedrijf Miko heeft het een minderheidsbelang verworven in het Nederlandse koffieservicebedrijf Maas. 25 % van de aandelen werden overgedragen door de bestaande aandeelhouders, het investeringsfonds Nimbus en het management team.

Maas is gevestigd in Son bij Eindhoven, en behaalde voor de coronaperiode een omzet van ongeveer 70 miljoen euro. Er werken ruim 500 medewerkers. Het koffieservicebedrijf plaatst middelgrote en grote koffietoestellen bij haar klanten, waaronder grote bedrijven, openbare instellingen en universiteiten. Naast technische ondersteuning zorgt het ook voor de levering van alle ingrediënten zoals koffie, melk, thee en warme chocolade. Maas voorziet niet alleen warme dranken, maar ook frisdranken, snacks, en gezonde tussendoortjes.

Miko heeft met Miko Koffie Service al een volwaardige dochteronderneming in Nederland. Dat behaalt met een 50-tal medewerkers een omzet van circa 10 miljoen euro. De commerciële focus ligt er vooral op de horeca- en de sportsector. Beide ondernemingen lopen dus niet in mekaars vaarwater, maar zijn complementair.

Volgens Frans Van Tilborg, ceo van de Miko-groep, kan er een positieve synergie door de transactie ontstaan. “Wij leerden Maas al goed kennen in 2018 toen wij hun dochteronderneming in Denemarken overnamen. De relatie met onze Nederlandse vrienden verliep vlotjes en aangenaam, en daarom dat wij elkaar terug hebben opgezocht. Eigenaar Nimbus werd bereid gevonden een deel van zijn aandelen over te dragen, zodat we vandaag bijzonder trots kunnen aankondigen dat we ook het Nederlandse team van MAAS mogen verwelkomen in onze groep. Met deze participatie zetten we Miko nog veel sterker op de kaart van Nederland, en gezien de taal, de korte geografische en culturele afstand tussen Miko en Maas, zijn er op termijn ongetwijfeld opbouwende synergieën mogelijk.”

“Mijn oordeel is eveneens dat ons beider visie en cultuur behoorlijk bij mekaar aansluiten. Alle twee besteden wij zeer veel aandacht aan kwaliteit, service en ook duurzaamheid. Door onze krachten te bundelen zullen we onze klanten nog beter kunnen ontzorgen en telkens weer laten genieten van de lekkerste koffie. Ook is het mooi te weten dat we ons kunnen aansluiten bij een koffiebrander die al meer dan 200 jaar bestaat, die enerzijds dus al een erg lange traditie kent, maar het anderzijds heeft klaargespeeld om zich door de eeuwen heen blijvend innovatief en flexibel op te stellen. Het management team is vol vertrouwen, dat alle ingrediënten aanwezig zijn om MAAS de komende jaren nog verder te laten excelleren.”, voegt Wouter Fijnaut, CEO van Maas er nog aan toe.

Deze overname past in de langetermijnstrategie van de Miko-groep om, door middel van participaties en eigen dochterondernemingen in diverse landen, verder te bouwen aan het uitrollen van een internationale koffieservice-organisatie. De thuislanden voor de groep binnen Europa zijn op dit moment: België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Polen, Tsjechië, Slowakije, Denemarken, Noorwegen en Zweden.