PuroFairtrade_Afbeelding

Miko schenkt 1.000.000 euro aan boeren uit Zuiden dankzij Fairtradeklanten

De Week van de Fair Trade is intussen halfweg. Tot en met 13 oktober wordt de focus gelegd op eerlijke en duurzame handel in het Zuiden. Voor Miko is dit echter een dagelijkse drijfveer. “Wij willen onze meer dan 5.000 klanten bedanken die vorig jaar Puro dronken. Zij hebben ervoor gezorgd dat in 2017 de boeren in het Zuiden 1 miljoen euro aan Fairtrade premie hebben kunnen investeren”, zegt Frans Van Tilborg, ceo van de Miko Groep.

In 2005 lanceerde Miko zijn Fairtrade koffiemerk Puro om meer dan ooit zijn duurzame visie uit te dragen. De koffiebonen worden aangekocht bij coöperaties uit het Zuiden die een minimumprijs aan de lokale boeren garanderen. Ze ontvangen een bijkomende premie om te investeren in infrastructuur, educatie en gezondheidszorg. Intussen verkocht Miko sinds 2006 al ruimschoots meer dan 10.000 ton Puro aan tal van bedrijven en organisaties, gaande van kantoren, scholen en overheden tot horeca en health care.

Per verkocht kopje Puro-koffie, ondersteunt het Turnhoutse bedrijf bovendien verschillende projecten. Zo gaat een aanzienlijk bedrag opnieuw de kant van het Zuiden op, richting 2.745 boeren uit 6 koffielanden die meer dan 2.500 hectare plantages met heerlijke koffie onderhouden.

Martine Dingemans, marketingverantwoordelijke bij Miko Coffee Service: “De sterkte van het Puro-concept is dat het niet alleen in België, maar over heel de wereld werkt. Eerlijke handel en natuurbehoud heeft duidelijk een groot draagvlak. Het resulteerde in 2017 in meer dan 5.000 klanten die onze Fairtrade koffie consumeerden. Een grote bedanking is hier dus wel op zijn plaats. Als nog meer bedrijven en organisaties hun Puro-boontje zouden bijdragen, kunnen we dit bedrag in 2018 – en de jaren nadien – misschien wel verpulveren. Zo krijgen de boeren in het Zuiden een beter loon voor hun harde werk en blijft Puro een Fairtrade product in hart en ziel.”

Fairtrade in een duurzame wereld

Daarnaast wil Miko met zijn Puro-koffie mensen verwarmen en niet de planeet. Daarom gaat de koffiebrander actief ontbossing tegen via samenwerkingen met natuurbeschermingsorganisatie World Land Trust. In totaal wordt zo 13.400 hectare regenwoud in 8 koffieproducerende landen beschermd, goed voor meer dan 26.800 voetbalvelden. Het levert niet alleen een groenere wereld op, maar beschermt ook de habitat van verschillende bedreigde dieren en planten.

Uw koffie, onze zorg

Naast aandacht voor duurzaamheid en eerlijke handel, ijvert Miko ook voor een excellente dienstverlening. Het bedrijf biedt zes Puro-koffies aan, net als verschillende koffiemachines die aangekocht of gehuurd kunnen worden. Het gaat bijvoorbeeld om kleine thermossystemen, espressotoestellen en grote warmedrankautomaten. Bovendien worden de koffiebonen in eigen huis in Turnhout gebrand: een heerlijk verse geur verzekerd dus.

Uw koffie, onze zorg is niet voor niets onze slogan. We blijven innoveren om de koffiepauze bij bedrijven zo aangenaam mogelijk te maken. Zo hebben we voor onze thermossystemen bijvoorbeeld grote koffiepads ontwikkeld. Per pad heb je meteen een volledige thermos, steeds met dezelfde smaak en zonder koffiedik als afval. Een efficiënt en proper systeem. Ook onze prijs-per-tasformule is uniek. Bedrijven krijgen daarbij een toestel in bruikleen en we komen onderling overeen wat hun minimumverbruik zal zijn. Drinken ze meer consumpties, dan daalt de prijs per kop.”

Doe dus net zoals de meer dan 5.000 andere bedrijven. Drink Puro en draag zo zelf je boontje bij aan een duurzamere en eerlijkere wereld. Benieuwd naar jouw impact? Ontdek het op www.puroimpact.com.