Miko investeert 4 miljoen in nieuwe koffiebranderij

mikoMiko Koffie uit Turnhout heeft een investering ter waarde van 4 miljoen euro afgerond in de uitbreiding van de koffiebranderij. Niet alleen werd de capaciteit verdubbeld maar ook de geurhinder voor de omgeving beperkt.

Miko Koffie brandt en verpakt koffie en heeft eigen distributiebedrijven in de Noord-Europese landen. Het richt zich voornamelijk op de out-of-home markt, daar waar koffie wordt verbruikt buiten de eigen, huiselijke sfeer. Om het risico van capaciteitstekorten in te dijken en de voortdurende groei op te vangen werd 2 jaar geleden een investeringstraject uitgestippeld om de capaciteit te verhogen.

Recent werd een extra koffiebrander in gebruik genomen die ook geschikt is voor slow-roasting, een productietechniek voor espresso koffie. Tegelijk installeerde het bedrijf enkele extra megasilo’s voor de opslag van ruwe koffie.

Verder installeerde het een Sortex-machine die alle onzuiverheden uit de ruwe koffie haalt. “Volgens de leverancier is deze Sortex uniek in zijn soort, zowel wat betreft de verwerkingscapaciteit als het herkennen van onzuiverheden”, aldus Miko Koffie. “Een nieuwe rollerbaan, die paletten afgewerkt product automatisch zal vervoeren richting magazijn, moet de logistieke efficiëntie verbeteren.”

Anti-geurinstallatie
Als tegemoetkoming aan het milieu werd een grote katalysator geïnstalleerd. “Heerlijk, die koffiegeur zodra we de ring van Turnhout oprijden. Ontelbare keren kregen we de jongste decennia dergelijke complimenten”, zegt CEO Frans Van Tilborg van Miko-groep. “Maar technologie staat niet stil en de Europese wetgeving ook niet. Hoewel wij op alle vlakken voldeden aan de ontelbare regeltjes, voelen wij dat die nog gaan verstrengen. Vandaar onze beslissing om de verdubbeling van de capaciteit van onze branderij meteen te koppelen aan een nieuwe installatie die de koffiedampen afbreekt. Een installatie die het neusje van de zalm is voor wat betreft milieuvriendelijkheid. Respect voor het milieu is namelijk een cruciaal onderdeel van onze bedrijfsmissie.”