De vergelijking van de halfjaarresultaten van vorig en dit jaar zijn niet eenvoudig, want dit jaar verkocht Miko de kunsstofverpakkingsafdeling Miko Pac aan de Duitse groep Paccor, om zich volledig op de koffieservice toe te leggen.
In de tweede helft van 2021 nam Miko ook de Nederlandse vending operator MAAS en de Belgische private label brander Sas koffie over.
Zonder deze overnames zou de ebitba van Miko in de eerste helft van dit jaar zijn toegenomen met 80%. Met deze overnames is er sprake van een stijging van 133% tot 15,4 miljoen euro. Het nettoresultaat nam toe met 125% tot 2,7 miljoen euro.
Twee tendensen spelen een rol in deze resultaten: de stijgende grondstofprijzen konden niet helemaal aan de markt worden doorgerekend, maar de gevolgen van covid waren minder aanzienlijk dan in 2021, behalve op de voor Miko belangrijke Nederlandse markt, waar tot midden maart een lockdown gold. De cyberaanval die Miko eerder dit jaar te verwerken kreeg, had haast geen financiële gevolgen.
Wat de toekomst betrekt, is het koffiedik kijken (iets wat ze bij Miko wel kunnen). “In bepaalde segmenten van ons cliënteel, zoals bij de overheid, blijft thuiswerk voorlopig de norm”, zegt Frans Van Tilborg. “Ook is het niet mogelijk te voorspellen wat de toekomstige impact van de blijvende geopolitieke instabiliteit zal zijn. Daarom formuleren we geen vooruitzichten.”