Sinds 19 april geldt op een groot gedeelte van het Meerhoutse grondgebied een tonnagebeperking. Daarmee wordt zwaar vrachtverkeer geweerd uit de dorpskernen. Uit metingen bleek immers dat zeven van de tien vrachtwagens die door het centrum reden, geen eindbestemming hadden in Meerhout. Voor de overige 30 procent, veelal Meerhoutse landbouwers en ondernemers, had de tonnagebeperking grote gevolgen. Ook zij mochten plots de gemeente niet meer doorkruisen op weg naar hun percelen of klanten.
“Er werden twee tegenvoorstellen ingediend”, meldt burgemeester Nele Geudens (CD). “Toelating verlenen om de zone te passeren op basis van nummerplaten, stootte op een negatief advies van het parket. Voor het verplaatsen van de verkeersborden, waardoor bedrijvenzones mee in de zone vervat zouden zijn, kregen we geen toelating van de wegbeheerder en de vervoerregioraad.”
Om toch tegemoet te komen aan de Meerhoutse landbouwers en ondernemers werkte het gemeentebestuur een compromisvoorstel uit. “We focussen op de bovenlokale doorgaande verkeersstromen door de handhaving te laten gebeuren door de ANPR-camera’s, die aan de gemeentegrenzen staan opgesteld. Aan de tonnagebeperking zelf zal dus niets veranderen, maar de handhaving zal op elektronische manier gebeuren. Zo kunnen we een onderscheid maken tussen het doorgaande vrachtverkeer en het lokale zwaar vervoer. Deze oplossing is uit de bus gekomen in samenspraak met het parket en de politie.”
Geen wettelijk kader
De zowat 60 aanwezige landbouwers en ondernemers reageerden dinsdagavond gematigd positief, maar stelden zich toch nog veel vragen. “Als ondernemers van Meerhout vinden we het een goed compromis, maar we vrezen dat het juridisch niet in orde is”, aldus Rob Vanuytven. “Met dit voorstel staat de burgemeester van Meerhout boven de wet.”
“Onze grootste bekommernis is inderdaad het ontbreken van een wettelijk kader”, pikt Wim Daems in. “Nu zegt de burgemeester dat we met onze tractoren en vrachtwagens door Meerhout mogen rijden, terwijl dat eigenlijk verboden is en blijft. De borden staan er en die zullen niet verdwijnen, terwijl er voor ons niets op papier staat. Wat als we door een zwaantje van de weg worden geplukt? Of erger nog: wat als we betrokken zijn bij een ongeval? Dan hebben we geen poot om op te staan en zijn we sowieso in fout.”