“Sinds corona viel de verkoop aan lokale cafés en restaurants terug en heeft onze brouwerij meer ingezet op het brouwen voor derden”, zegt Jorge Leysen van Brouwerij Leysen. “Chiro, scouts, maar ook andere verenigingen en bedrijven wisten de weg te vinden naar onze kleine brouwerij, voor een gepersonaliseerd biertje.”
Brouwerij Leysen kan al vanaf 200 liter of 25 bakken een gepersonaliseerd bier aanbieden met een uniek recept. Door dit concept steeg het aantal verschillende biertjes snel. “Ook kleinere hoeveelheden kunnen gepersonaliseerd worden. Zo ontwerpen we voor geboortes of huwelijksfeesten etiketten. Hier gaat het eerlijk gezegd meestal om een Baskwadderbier in een nieuw jasje, een zogenaamd etiketbier dus.”
Ook andere Vlaamse hobbybrouwers vinden de weg naar de brouwerij. “Chwakoos, Purple Hops en Den Berg zijn Kempense start-ups die met behulp van Brouwerij Leysen de stap naar het ondernemerschap hebben gezet. Zelfs klanten uit Wallonië laten in Herentals hun bier produceren. Maar ook gevestigde waarden zoals Cydrale, Kouter en Keizer van Hertals komen regelmatig terug om hun biertjes te laten brouwen.”
Dit alles maakt dat Brouwerij Leysen de coronaperiode relatief goed doorstaan. “Reden genoeg om in december de draad terug op de pikken en nog eens een opendeurdag te houden. We bestaan 6 jaar en willen dit niet ongemerkt voorbij laten gaan. We kiezen ervoor om de opendeurdag te spreiden over 2 dagen. Vrijdag 3 en zaterdag 4 december is iedereen welkom om onze biertjes te proeven en te genieten van een streepje muziek of het grote kampvuur.”
Speciaal worden die dagen ook een tiental biertjes van klanten geschonken om zo de bezoekers te laten proeven wat de brouwerij te bieden heeft en hierdoor enkele klanten te steunen. “Zo wordt onze opendeurdag ook een beetje een bierfestival.”