Mediahuis, het moederbedrijf achter Made in Kempen, maakt deze maand een kwantumsprong. Met de overname van Telegraaf Media Groep (TMG) en de inbreng van het Nederlandse VP Exploitatie krijgt de mediagroep een volwaardige Nederlands-Belgische dimensie. Tegelijk worden deze maand ook Media Groep Limburg en onder meer De Vijver Media, Radio Nostalgie en de regionale tv-zenders ingebracht in Mediahuis, dat in 2013 werd gevormd als een joint venture tussen Corelio en Concentra.
VP Exploitatie was al lang een aandeelhouder in TMG en blijft dat in het nieuwe Mediahuis. De inbreng wordt afgerond voor eind deze maand. Het aandeelhouderschap van Mediahuis zal dan verdeeld zijn over Corelio (50,6%), Concentra (32,7%) en VP Exploitatie (16,7%). Mediahuis houdt op zijn beurt minstens 61,38% van de aandelen van TMG aan.
Thomas Leysen, voorzitter van de raad van bestuur van Mediahuis: “De definitieve inbreng van de resterende mediabelangen van Corelio en Concentra vervolledigt het project dat we in 2013 startten. We zijn heel blij dat er met de intrede van VP Exploitatie een 3de aandeelhoudersgroep met langetermijnvisie en een hart voor media onze opzet ondersteunt.” Het nieuwe Mediahuis staat voor een omzet van ongeveer 930 miljoen euro. In de verschillende onderdelen van Mediahuis werken nu zo’n 3.600 mensen vanuit Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Hasselt, Sittard en Leuven. Met de overname van TMG is Mediahuis als groep groter in Nederland dan in België.
Kansen
CEO Gert Ysebaert: “We staan tegenover nieuwe, internationale spelers en worden constant uitgedaagd met nieuwe businessmodellen. Met Mediahuis zien we vooral kansen, waar andere mediabedrijven in zwaar weer zijn gekomen. Sterke merken, krachtenbundeling en innovatie vormen de rode draad in onze strategie van de afgelopen jaren. Hierdoor hebben we een positief project neergezet waarop we de komende jaren verder zullen bouwen.”
COO bij Mediahuis is Gelenaar Paul Verwilt.