gert ysebaert

Mediahuis maakt kwantumsprong in 2017

De uitgeversgroep Mediahuis, waartoe Made in Kempen behoort, heeft in 2017 € 800 miljoen omzet gerealiseerd met meer dan 3.200 medewerkers. De overname van Telegraaf Media Groep (NL) en de door Corelia en Concentra ingebrachte media-activiteiten zorgden voor een kwantumsprong.

De verkoop van de Belgische Mediahuis-kranten daalde het afgelopen jaar met 3%. Deze daling liet zich voornamelijk optekenen in de losse verkoop. De krantenverkoop via abonnementen bleef nagenoeg stabiel met een verdere verschuiving naar digitale abonnementen. Ondanks de druk van een dalende krantenmarkt en gedreven door een sterke digitale propositie wisten zowel De Standaard als NRC (NRC Handelsblad en nrc.next) een stijging in totale verkoop te realiseren met respectievelijk +0,4% en +4,3%.

De advertentie-inkomsten van de Belgische kranten werden in 2017 negatief beïnvloed door een sterke daling in het nationale segment en de toenemende druk van enkele grote internationale platformen. De regionale advertentiemarkt en de classifiedsmarkt in zowel print als digitaal bleven stabiel of kenden zelfs een lichte stijging.

De classifiedsactiviteiten kennen een toenemend belang binnen het resultaat van Mediahuis. Het rekruteringsplatform Jobat groeide in 2017 zowel in print als online. Binnen de vastgoedmarkt leidt de krachtenbundeling van Hebbes en Zimmo tot 1 merk m.n. Zimmo. Ook in 2018 zal Mediahuis blijven inzetten op een versnelde groei van zijn classifiedsactiviteiten.

Daarnaast zorgde Mediahuis voor een verbreding van haar activiteiten door een participatie te nemen in Wayne Parker Kent, 1 van de snelst groeiende digitale contentbedrijven in Nederland. Voor de Belgische markt resulteerde deze strategische samenwerking in een joint-venture.

Scharnierjaar
Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “2017 was een scharnierjaar voor Mediahuis. Onze groep groeide uit tot een solide Belgisch-Nederlandse mediagroep met een sterke portfolio aan waardevolle merken. 2018 kondigt zich aan als een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan. Meer dan ooit zet Mediahuis daarom in op de verdere digitale transformatie van zijn core business, de nieuwsmerken en classifieds.”