Mathieu Gijbels realiseert grootste privé-investering Audi ter wereld

Audi GijbelsDe Audi- en Volkswagen-concessiehouder Delorge-Peerlings, die ondermeer een vestiging heeft in Lommel, heeft in Hasselt het Delorge Business Park geopend. Dat is een nieuw garage- en kantorencomplex, goed voor een investering van 25 miljoen euro. “Het project is op vele vlakken erg ambitieus”, legt Peter Guelinckx, Bestuurder van Groep Delorge-Peerlings, uit. “Het gebouw moest opvallen door zijn mooie vormgeving maar tegelijkertijd zeer goed presteren op ecologisch vlak en beantwoorden aan de zeer diverse comfortvragen van werkatelier tot kantoorruimte.”

De twee imposante gebouwen langs de Grote Ring van Hasselt huisvesten enerzijds de showroom en werkplaatsen van Audi, en daarnaast dezelfde faciliteiten voor het merk Volkswagen. De showroom alleen al heeft een oppervlakte van meer dan 2 400m² en biedt plaats aan 33 nieuwe wagens. De Audi Approved Plus tweedehandswagens krijgen daarnaast een eigen toonzaal van 1 054m². Daarnaast is er een werkplaats van meer dan 1 600m². In hetzelfde gebouwencomplex zit ook een tweede, gescheiden gebouw voor de VW-concessie van de groep. Dit gebouw is in grootte vergelijkbaar met dat van Audi.

De Audi- en VW-gebouwen beschikken respectievelijk over 3 550m² en 3 050m² kantoorruimten. “We hebben dit project ook altijd gezien in een bredere economische context”, zegt Hilde Peerlings, Bestuurder van Groep Delorge-Peerlings. “We wilden deze zeer centraal gelegen locatie optimaal benutten en ook ter beschikking stellen van andere bedrijven. Het complex is vandaag dan ook een echt business-park geworden waar ook andere bedrijven uit diverse sectoren hun intrek zullen nemen.” Bij de opening zijn de kantoren al voor 85 procent verhuurd of verkocht.

De bouwtijd bedroeg amper 14 maanden, ondanks de grote complexiteit en de zeer strikte architecturale voorschriften van Audi en Volkswagen zelf. Op drukke dagen waren er 200 bouwvakkers gelijktijdig op de werf actief. Mathieu Gijbels was één van de partners. “In augustus vorig jaar zijn we gestart met de werken”, legt Mathi Gijbels, gedelegeerd bestuurder van Mathieu Gijbels uit. “Vanaf de start was een zeer strakke opvolging nodig. Op een gegeven moment waren er maar liefst zeven montageploegen tegelijk op de werf bezig. Ook al het materiaal tijdig op de werf krijgen, was vaak geen sinecure.” In totaal is er voor zo’n 766 ton staal gebruikt: 392 ton voor het Audi-gebouw, en 373 ton staal voor het VW-gedeelte.

Groep Delorge-Peerlings heeft 5 vestigingen in Limburg en is na Beerens in Antwerpen, de grootste concessiehouder van invoerder D’Ieteren, met merken als Volkswagen, Audi en Skoda. Het bedrijf verkoopt jaarlijks 3 500 voertuigen, goed voor een omzet van 180 miljoen euro. Bestuurder Peter Guelinckx heeft de ambitie om de verkoop aan te zwengelen tot 4 500 stuks. De totale investering van 25 miljoen euro is uniek, want naar verluidt het grootste bedrag dat een concessiehouder van Audi ooit aan een nieuw complex heeft besteed.